thuisonderwijs thuis les ouders

Thuisonderwijs: les aan de keukentafel

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Govrien Oldenburger
Govrien
Oldenburger

Steeds meer kinderen krijgen thuis les van hun ouders. Vorig jaar waren het er 575, een kwart meer dan het jaar ervoor. Staatssecretaris Dekker maakt zich zorgen en wil er het liefst vanaf. Hoe ziet zo’n thuisles er eigenlijk uit? 7Days schoof afgelopen april aan bij Malaika (13), haar zusjes en haar moeder.

‘Dit is de profase, dat de metafase.’ Malaika zit aan de keukentafel en schuift wat plaatjes heen en weer. Het zijn de verschillende fases van een celdeling, die ze in de juiste volgorde moet leggen. Haar zusje Maya (10) is al klaar, maar haar plaatjes waren ook makkelijker. ‘Hier worden ze al uit elkaar getrokken’, mompelt Malaika.

Op de tafel staat een microscoop met een ui, zodat ze de celdeling ook in het echt kunnen zien. Hoeven ze niet naar school? Die vraag krijgt Malaika wel vijf keer per dag. ‘Meestal leg ik uit dat mijn ouders dit hebben besloten vanwege hun levensovertuiging’, vertelt ze. Haar ouders hebben zo hun ideeën over hoe om te gaan met hun kinderen, lichaam en maatschappij. ‘Dat stopt niet bij de voordeur’, legt haar moeder uit.

Ouders die een bepaalde levensovertuiging hebben, kunnen vrijstelling van de leerplicht aanvragen en hun kinderen zelf les geven. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zou dat het liefst verbieden. Volgens hem hebben alle kinderen recht op onderwijs en komt dat het best tot zijn recht op school. Naar school gaan is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, vindt hij.

Bovendien is toezicht op de kwaliteit van het thuisonderwijs lastig. De Tweede Kamer is tegen een verbod. Er zijn onderzoeken die tegenspreken dat thuisonderwijs slechter is voor een kind. Het ministerie is nu zelf bezig met een onderzoek naar thuisonderwijs in Nederland.

Clubjes
Malaika zegt geen klasgenoten te missen. ‘Ik zit op veel clubjes en zie veel andere kinderen die thuisonderwijs volgen.’ Ook is ze bevriend met kinderen uit de buurt. Als het aan haar ligt, staat haar moeder voor ‘de klas’. ‘Ik vind de lessen heel leuk en zie het niet eens meer als school.’ Vooral biologie heeft haar interesse. ‘Daar kunnen we ons op focussen’, vertelt ze. ‘Ik volg een programma met elke week een ander thema, doe experimenten en bekijk dingen onder een microscoop.’

Binnenkort begint ze met een tweede biologieprogramma. Maar ze heeft ook wiskunde, geometrie, algebra, scheikunde, Nederlands, Duits, economie, Engels, Afrikaans, Spaans en Latijn. Dat laatste is handig omdat ze biologie wil studeren en daar veel Latijn bij komt kijken. En omdat haar vader Zuid-Afrikaans is en haar moeder Oostenrijks, wordt er al snel in verschillende talen gecommuniceerd.

Van haar vierde tot haar zesde zat ze op een vrije school. ‘Maar ik vond het niet extreem leuk’, zegt ze. ‘Ik was altijd een beetje anders en sprak veel talen. Ik probeerde met íedereen bevriend te zijn maar dat lukte natuurlijk niet altijd.’

DNA
Vandaag zitten de zussen aan hun keukentafel, maar vaak werken ze ‘s ochtends voor zichzelf en gaan ze ’s middags op excursie met anderen of volgen ze workshops bij iemand. Nederlands krijgt Malaika van een andere moeder die dat heeft gestudeerd en economie volgt ze online, met andere kinderen die thuisonderwijs krijgen.

Dan is het tijd voor een filmpje over DNA-moleculen die zich voorbereiden op celdeling. ‘We hebben pas ons eigen DNA bekeken’, vertelt Malaika. Met een staafje namen ze wat wangslijm af en stopten het in een buisje met vloeistof. ‘Dat was heel mooi! Bij mij werd het een soort wolkje, het leek wel een schilderij.’

Malaika en haar familie staan niet op bovenstaande foto. Het meisje op de afbeelding heeft niets te maken met dit verhaal.

In november 2015 stelde Dekker een plan op om de regels voor thuisonderwijs nóg strenger te maken. Dat plan vind je hier.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden