Plannen met structuurjunkie

Plannen doe je zo: 8 tips van Structuurjunkie

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Charlotte
Goldhoorn

Heb je een berg huiswerk en geen idee waar je moet beginnen? Dan heeft Cynthia Schultz tips voor je. Als Structuurjunkie maakt ze producten die helpen met plannen, zoals een werkboek en een (desk)planner.

‘Sinds mijn twintigste ben ik zelfstandig ondernemer’, vertelt Cynthia Schultz. Tien jaar lang was ze bekend als Miss Lipgloss op YouTube en haar eigen blog. Twee jaar geleden startte ze Cynthia.nl, een persoonlijke blog over eten, reizen, beauty, lezen en lifestyle. ‘Ik ontdekte al snel dat een hele dag in pyjama rondlopen niet werkt en een hele dag binnen zitten ook niet. Maar wat dan wel?’

Door veel te lezen en dingen uit te proberen, kwam Cynthia tot de inzichten die ze nu toepast. ‘Ik werk thuis, maar probeer wel in de vibe te komen alsof ik naar werk ga: vroeg opstaan, douchen, ontbijten, opmaken, de hond uitlaten, even bewegen en frisse lucht krijgen.’

Maak een plan

Elke werkdag van Cynthia begint met het maken van een plan van wat ze die dag moet doen. ‘Ik probeer goed in te schatten hoe lang ik met elke taak bezig ben en ik hou me daarna aan dat plan. Ook neem ik goed pauze om te lunchen en even de deur uit te gaan. En ik probeer alles ruim op tijd af te hebben. Is de deadline op vrijdag? Dan ben ik op woensdag al klaar.’

Cynthia Schultz

Zorg voor overzicht

Niet iedereen is zo gestructureerd als Cynthia. Stel dat je een enorme chaoot bent. Waar begin je dan? ‘De eerste stap is overzicht’, tipt de structuurjunkie. ‘Zorg voor een planner of agenda, digitaal of op papier, zodat je inzicht krijgt in alles wat je moet doen. De tweede stap is het maken van een plan, én je eraan houden. Een plan maken kost tijd. Maar het bespáárt ook tijd, doordat je weet wat je moet doen en hoe lang dat duurt. Bovendien maakt het je hoofd leeg. Door het op te schrijven, hoef je er niet meer over na te denken.’

Maak tussendoelen

Het maken van tussendoelen heeft Cynthia zelf het meest geholpen. ‘Als je een doel formuleert, kun je die opdelen in tussendoelen. Daar kun je taken van maken en die kun je in je planner zetten. Sinds ik tussendoelen gebruik, haal ik mijn doelen. Ik heb geen excuus meer, want ik heb het ingepland. Ik ben ook proactiever geworden: van plannetjes en ideetjes maak ik doelen en zo worden ze ook werkelijkheid. Dat werkt heel motiverend.’

Doe eerst de rotklus

Iets anders wat Cynthia vaak helpt, noemt ze derk: doe eerst de rotklus. ‘De lastigste klus doe je eerst, zodat je er niet meer tegenaan hikt. Dan heb je nog de meeste energie, en het geeft superveel voldoening dat je het lastigste al achter de rug hebt. Of, en dat is eigenlijk het tegenovergestelde, doe eerst een paar kleine taakjes die je snel kunt afstrepen van je lijst.’

‘Het verschilt per persoon wat het beste werkt. Ik doe zo’n 80 procent van de tijd derk, maar op een dag heb waar ik geen zin in heb doe ik eerst wat dingen die ik snel kan doen, zodat ik al wat gedaan heb.’

Tips van Structuurjunkie:

  • Krijg overzicht door alles wat je moet doen in een planner of agenda te zetten.
  • Maak vooraf een plan van wat je allemaal moet doen én hou je aan die planning.
  • Deel je doelen op in tussendoelen en maak daar taken van die je inplant.
  • Doe alsof je op kantoor of school bent en blijf niet de hele dag in pyjama rondlopen.
  • Doe eerst de rotklus, dan heb je die achter de rug. Of…
  • … doe eerst een paar kleine taakjes, dan begin je met een goed gevoel.
  • Probeer eerder klaar te zijn dan nodig is, zo voorkom je deadlinestress.
  • Neem genoeg pauzes om te eten en te bewegen.

De structuurjunkie deskplanner. Cynthia Schultz. Blossom Books. € 14,99. Hieronder kun je zien hoe die eruit ziet als-ie ingevuld is. 

structuurplanner

Anderen lazen ook: Plannen voor beginners.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden