smartphone verslaving social media jongeren
Dossier mediawijsheid

9 tips om af te kicken van je smartphone

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Geweldige uitvinding, die smartphone. Waarschijnlijk zit je er dag en nacht aan vastgekleefd. Maar wat als je echt verslaafd bent en niet meer zonder kunt? Nomofobie, heet dat (doe hier de test). Zou je best wel wat vaker van je smartphone willen afblijven maar wil je je geliefde apparaat ook niet volledig verbannen naar zolder om cold turkey af te kicken? Logisch.

We vroegen twee specialisten om tips om iets vaker je smartphone links te laten liggen. Arnoud Wokke is mobiel expert bij techsite Tweakers, vorige maand verscheen zijn boek over de effecten van smartphonegebruik.Robbert Haringsma is psycholoog. - Door Kim Einder en Levie Vriend

1. Wokke: ‘Zet je geluid uit als je gaat slapen, behalve voor telefoontjes van familie. Zo ben je in noodgevallen toch bereikbaar. Midden in de nacht gaan appen is sowieso slecht voor je slaap.’

2. Haringsma: ‘Stel een heel lastige, lange inlogcode in voor je telefoon. Zo zul je minder zin krijgen om even snel te kijken.’

3. Wokke: ‘Laat je telefoon in je zak als je fietst. Wil je echt kijken, ga dan ergens stilstaan. Dat is sowieso een stuk veiliger.’

4. Haringsma: ‘Stel niet als doel dat je minder op je telefoon wilt kijken, maar wees concreter. “Ik wil een acht halen voor mijn volgende toets en dat ga ik bereiken door mijn telefoon minder te gebruiken” is bijvoorbeeld een stuk duidelijker. Dan heb je een doel voor ogen.’

5. Wokke: ‘Gebruik je telefoon niet als er andere mensen bij zijn. Of bouw vaste momenten in waarop je hem wel gebruikt - elk uur vijf minuten bijvoorbeeld - en stop dan weer.’

6. Haringsma: ‘Maak twee mailboxen. Een voor werk- of schoolberichten, de ander voor privézaken. Je kunt dan je privémail voor een dag dempen en zo toch je werk afhandelen. De rest komt later wel.’

7. Wokke: ’Gebruik je telefoon alleen als je een bericht ontvangt of per se wilt versturen, niet als je niets te doen hebt. Verveling is goed voor je. Het is wel lastig, want het is een gewoonte om hem
altijd maar te pakken.’

8. Haringsma: ‘Plan vaste momenten in om bijvoorbeeld Facebook te checken. Vlak na het eten of ’s ochtends vroeg. Zo krijg je een ritme.’

9. Wokke & Haringsma: ‘Demp sommige groepsgesprekken. Niet elk gesprek is even belangrijk.’

Nog niet genoeg? Meer tips om af te kicken van je smartphone vind je hier.

(Online) media worden steeds belangrijker en nuttiger, maar soms kun je als jongere nog wel wat tips gebruiken. Daar draait de Week van de Mediawijsheid (20-27 november) om en om die reden schotelt Sevendays.nl je deze week elke dag een aantal mediatips voor. Al onze artikelen over mediawijsheid vind je hier.

Anderen lazen ook: Ben jij verslaafd aan je smartphone

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren