Gosto: 'Alle bijzondere muziek komt uit één hoofd’

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Govrien Oldenburger
Govrien
Oldenburger

Na twee EP’s is eindelijk debuutplaat Memory Ivy van zanger/producer Roel Vermeer, alias Gosto, uit. Hij schrijft, componeert, zingt en speelt al zijn nummers zelf. Live doet-ie het wél met band. ‘Zij zetten hun Gosto-pet op.’ 

Je maakt alles zelf. Heb je moeite met dingen uit handen geven?

‘Ja, maar ik ben er ook van overtuigd dat alle bijzondere muziek uit één hoofd komt. Je creëert een bepaald geluid en identiteit. Denk maar aan Neil Young, Thom Yorke, Jeff Buckley of Flying Lotus.’  

Hoe werkt dat?

‘Het begint met een beat of zanglijn, of een liedje op mijn gitaar en dan produceer ik wat er verder in mijn hoofd zit. Vaak word ik daarbij nog geïnspireerd door productietools. Het is een reis die je aangaat in je hoofd. Ik werk altijd thuis, daar staan mijn instrumenten en computer, effecten en microfoons. Daar kan ik een eind mee komen. Soms heeft een nummer uiteindelijk nog iets nodig, zoals een drummer. Daarvoor vraag ik dan soms nog iemand anders.’  

Welke instrumenten kun je zelf bespelen?

‘Ik speel gitaar en kan overweg met toetsen, beats, percussie en zang. Als iets niet goed genoeg is, kan ik het altijd nog samplen (een digitaal opgenomen muziekfragment toevoegen, red.).’  

Zou je live niet het liefst de instrumenten uit de handen van je bandleden rukken en ook dát zelf doen? 

‘Nou, ik zou best vier of vijf Roels op een podium willen maar dat gaat niet. En als dingen live samenkomen is dat het mooiste wat er is. Het mag dan ook wel anders klinken dan op de plaat. Soms worden dingen uitvergroot die op de plaat veel rustiger zijn. De bandleden proberen zich altijd wel in mij te verplaatsen en zetten hun Gosto-pet op.’  

Hoe ziet die Gosto-pet eruit?

‘Het is een soort filter van mijn liefde voor veel genres: hiphop, soul, jazz, wereldmuziek, singer-songwriter tot minimalistische experimenten. Ik wil mijn muziek vooral laten voelen. Ik vind het belangrijker dat het goed klinkt dan dat er een diepe boodschap in de tekst zit. De woorden moeten één zijn met de muziek, dan komen ze meer binnen denk ik. Ik houd ervan het publiek door elkaar te schudden en dan weer in balans te brengen. Als je een song helemaal hebt geluisterd, wil ik dat je denkt: wow, what happened? Dat is een beetje het reisgevoel: niet weten wat er morgen gebeurt.’

Je haalt veel inspiratie uit reizen, wat is de meest noemenswaardige?  

‘Mijn bizarste reis was die naar Spitsbergen. Daar is helemaal niks, alsof je op de maan staat. Vorige maand was ik daar, op de dag dat voor het eerst de zon onder ging. Daarna blijft het een paar maanden donker en dat is echt een feestdag. Er was een bluesfestival op een heel magische plek.’  

Je bezingt ook graag de chaos in je leven. Welke chaos is dat?

‘De liefde is tot op heden bijvoorbeeld altijd een chaotische factor geweest in mijn leven. En het reizen en van dag tot dag leven ook. Ik merk dat ik dat heel fijn vind. Het hangt ook met elkaar samen, al begin ik nu wel wat rustiger te worden hoor.’  

Hoe moet dat dan straks met je muziek?

‘Daar ben ik ook wel in geïnteresseerd, maar ik denk dat het niet erg is om vanuit meer structuur te werken. Vroeger was het zoeken naar mijn eigen sound een strijd, nu heb ik een geluid dat ik zelf snap. Alsof je een recept in handen hebt dat steeds beter wordt.’

Winnen!

We geven één exemplaar van Memoryu Ivy weg. Winnen? Mail govrien@sevendays.nl en vertel waarom jij ‘m wilt hebben. Oh ja, vergeet niet je naam, leeftijd en adresgegevens erbij te vermelden. 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren