boekrecensie blauwe woorden

Recensie: Boeken vol verdriet en verlangen

Donker Blauwe Woorden  van de Australische young adult-schrijver Cath Crowley is het ultieme boek voor boekenfreaks. Het speelt zich af in en rondom een charmante tweedehandsboekwinkel, tussen koffiebekers, boekenavondjes en slordige stapels boeken.

Donker Blauwe Woorden is het dubbelverhaal van Henry en Rachel. Ze hebben elkaar drie jaar niet gezien, maar waren beste vrienden. En voor Rachel was het meer. Toen ze verhuisde liet ze voor Henry een liefdesverklaring achter, maar kreeg nooit antwoord. Precies als Rachel terugverhuist, wordt Henry gedumpt door zijn vriendin met wie hij een wereldreis zou maken. Laat Rachel nou een tante hebben die haar wil troosten en zegt: jouw eerste reis betaal ik. En je denkt: in the pocket.

Brievenbibliotheek

Maar zo voorspelbaar is Cath Crowley niet. Henry en Rachel zijn worstelaars en hebben veel meegemaakt. Ze moeten door een eindeloze reeks ruzies en ingewikkelde dagen en nachten (die ze slapend tussen boeken doorbrengen) voor ze elkaar weer een beetje begrijpen. Intussen speelt er nog een tweede relatie: die van Henry’s zus George en Martin, een jongen die ook in de winkel werkt. Zij communiceren en ruziën via de ‘Brievenbibliotheek’, een bijzondere boekenkast. De boeken erin zijn niet te koop, maar je mag erin onderstrepen, schrijven of er brieven in achterlaten. Het is een kast vol levensverhalen, liefde, verdriet, onvervulde verlangens en vragen. Samengebald in de mooiste boeken uit de wereldliteratuur. Voor Henry en zijn familie is de kast magisch. Hij zoekt er houvast in. Als zijn moeder de boekwinkel dreigt te verkopen, lijkt de wereld in te storten.

Boekenverslinders

Cath Crowley liet in Graffiti Moon - ook zo’n superromantisch boek - al zien dat ze houdt van intense gevoelens en complexe relaties. De hoofdrolspelers uit Donker Blauwe Woorden zijn boekenverslinders van het piekerige soort. Ze hebben allemaal een verlies geleden en dompelen zich onder in verhalen, pikken er stukjes uit die ze eindeloos herlezen en herkauwen. Dat geeft troost en inzicht en helpt om hun eigen leven op de rails te houden. Het levert een rijk verhaal op, dat eindeloos heen en weer beweegt en heerlijk is om in te verdwijnen.

Donker Blauwe Woorden, Cath Crowley. Young & Awesome, € 14,99, 294 blz. (met gratis e-book; 15+)
Sterren: 4 ½

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis app of neem een proefabonnement op de krant!