boek, recensie
Boeken

Series voor een lange zomer

Wat is er fijner dan in de zomervakantie in een spannende serie te duiken? Zeeën van tijd om alle delen achter elkaar door te lezen. Welke boeken zijn nieuw en welke series zijn nog steeds goed? Het Lezerspanel van 7Days praat je bij.

de wraak van zeven
Julia (13) over De Loriën-Kronieken
‘De Loriën-Kronieken gaan over negen aliens die vermomd als mens naar de aarde zijn gekomen omdat hun eigen planeet is verwoest. Ze zien eruit als gewone jongeren maar hebben superkrachten: de Erfgaven. Ze zijn bijvoorbeeld onzichtbaar, pijlsnel of kunnen water laten bevriezen. Op aarde worden ze achtervolgd door de Mogadorians die hen willen uitroeien om onze planeet te kunnen overnemen. Volgens de beschermformule kunnen de aliens alleen in een bepaalde volgorde worden gedood. Een, Twee, Drie en Acht zijn al gesneuveld. Het nieuwste boek gaat over De wraak van Zeven. Dat is weer heel spannend en net zo goed als de vorige delen. In elk boek gebeurt iets compleet anders en onverwachts, dat maakt dat je wilt blijven doorlezen.’

De wraak van Zeven (boek 5), Pittacus Lore. Bruna, € 17,95, 256 blz. (15+)

vier

Onyx
Inez (13) over De Boeken van het Begin
‘Na Smaragd en Robijn had ik heel veel zin om Onyx te gaan lezen, het slot van De Boeken van het Begin. De serie speelt zich af in een magische wereld, waarin drie kinderen op zoek gaan naar de Boeken van het Begin. Ze moeten het vinden voordat de heks Magus Ominus dat doet, want als de drie boeken bij elkaar gebracht worden, is hun kracht onstuitbaar. Het lijkt een beetje op Harry Potter en op Narnia. Ook dit is een unieke wereld, waarin je helemaal kunt verdwijnen. Het slot van dit laatste deel is wel een beetje teleurstellend. Er gebeurt iets wat niet echt nodig was geweest. Daarom geef ik dit boek vier sterren en de voorgaande delen 4,5.’

Onyx (boek 3), John Stephens. Van Goor, € 18,99, 400 blz. (11+)
vier

Paladijnse Voorspelling
Pien (13) over De Paladijnse voorspelling
 ‘Deze nieuwe serie gaat over Will. Hij heeft bijzondere gaven maar moet doen alsof hij een gewone schooljongen is. Als hij per ongeluk hoog scoort op een test, wordt hij achtervolgd door mannen in zwarte auto’s en komt hij terecht in een duizenden jaren oude strijd tussen twee reusachtige machten. Het is een leuk boek om te lezen, maar lastig is dat Frost lang niet alles uitlegt. Het eindigt met een plottwist. Dit eerste boek lijkt vooral een voorbereiding op een groter gevecht dat ongetwijfeld in het volgende boek gaat plaatsvinden. Ik ga dat zeker lezen! Enige minpuntje: De vertaling van sommige Engelse termen is wel erg letterlijk. Dat komt een beetje kinderachtig over.’

De Paladijnse voorspelling (boek 1), Mark Frost. Karakter, € 19,95, 560 blz. (13+)
vier

Seeker
Tamar (15) over Seeker
Seeker is een nieuwe serie, die wordt vergeleken met succesvolle dystopische trilogieën. Ik had er veel van verwacht, maar dit eerste deel valt mij erg tegen. Het staat vol misplaatste en overdreven metaforen en het verhaal kwam maar niet echt op gang. Quin wordt in Schotland opgeleid tot seeker en verwacht dat het een beroep is waarbij ze goede daden gaat verrichten. Maar als ze slaagt voor het examen, blijkt het anders uit te pakken. Het beroep dat ze voor ogen had bestaat niet, maar ze heeft trouw gezworen en moet gevaarlijke en dubieuze dingen doen. Wat precies, dat wordt niet echt uitgelegd. Het is iets geheime dienst-achtigs, waarbij ze bijvoorbeeld opdracht krijgen om ouders te vermoorden. Wat mij betreft kan dit boek zich absoluut niet meten met de series waarmee het wordt vergeleken, zoals Divergent en De Hongerspelen.’

Seeker (boek 1), Arwen Elys Dayton. Van Goor, € 19,99, 384 blz. (15+)
twee

de 100, boek
Jasper (16) over De 100
De 100 is een spannende serie die zich eeuwen na een kernoorlog afspeelt. De mensheid is ontsnapt via een ruimteschip, maar langzaam beginnen voedsel en lucht in de kolonie op te raken. Er wordt een schip met honderd jeugddelinquenten naar de aarde gestuurd om te verkennen hoe het klimaat er op aarde voor staat. Vanuit wisselende perspectieven lees je hoe die ontdekkingstocht vordert en hoe het de achterblijvers vergaat. In boek 3, Thuis, is de situatie in de kolonie enorm verslechterd en worden zo veel mogelijk mensen terug naar de aarde getransporteerd. Dat leidt tot allerlei conflicten. Het is daarom anders dan de eerdere delen. Het verhaal blijft spannend, maar de flashbacks naar het kolonieleven miste ik wel.’

De 100. Thuis, Kass Morgan. Blossom Books, € 16,99, 204 blz. (15+) (verschijnt op 20 augustus)
vier

half wild
Maxim (12 jaar) over Half wild
Half wild speelt zich af in een magische wereld en gaat over Nathan. Zijn vader is de gevreesde leider van de Zwarte Heksen en de Witte Heksen maken jacht op hem. Nu hij van zijn vader drie geschenken heeft gekregen en een volwaardige heks is, wordt het nog gevaarlijker voor hem. Ik had Half zwart, het eerste deel, niet gelezen, dus het duurde even voor ik begreep hoe alles in elkaar stak. Je wordt wel bijgepraat, maar verder gebeurde er vrijwel niets in de eerste honderd bladzijden. Dat is jammer. Dat vind ik een nadeel aan series: dat een tweede boek vaak zo traag op gang komt.’

Half wild, Sally Green. Moon, € 19,99, 336 blz. (13+)
drie