New Wave wint popprijs

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Carolien
Plasschaert

Een grote groep jonge Nederlandse rappers, zangers en producers zat vorig jaar tien koude februaridagen lang samen in één huis op Schiermonnikoog. Wat moest dat daar? Muziek maken, natuurlijk. Matrassen tegen de muur, telefoons bij de hand en aan de slag. Het album New Wave werd een ongekend groot succes. Zaterdag sleepten de mannen de Popprijs in de wacht, de belangrijkste Nederlandse muziekprijs voor popmuziek. Wij spraken Bokoesam, Ronnie Flex, Lijpe en dé grote producer Jack Chiraq in april, toen hun werk nét af was. ‘Het was keihard!’ 

Bokoesam: ‘Soms werkten we dag en nacht door’
‘Het belangrijkste wat ik daar heb geleerd is dat het af en toe écht nodig is in een andere omgeving te gaan werken. Iedere dag in dezelfde ruimte en met dezelfde mensen werken is geestdodend. Verandering van omgeving inspireert. Niet alleen bij het maken van muziek, maar probeer het bijvoorbeeld ook eens bij het maken van je huiswerk. Ik had vooraf geen idee wat ik kon verwachten van de week. In de eerste instantie was ik bang dat er te veel gechilld zou worden, maar het tegendeel was waar. Het was zó leuk, dat we soms dag en nacht doorwerkten.

In iedere slaapkamer waren groepjes aan het werk. We hadden onze eigen studio’s gemaakt, met matrassen tegen de muur om het geluid te dempen voor de kamer ernaast. Je kon van kamer naar kamer lopen en mee viben waar je maar wilde. Superleuk om anderen bezig te zien en mee te kijken hoe een track gemaakt wordt. Mijn favoriet is Dom dom dom, samen met Lil’ Kleine en Cartiez. De beat is gemaakt met mijn stem, vervormd. De anderen rappen daar overheen. De plaat is heel bijzonder, omdat er tracks en samenwerkingen zijn ontstaan die op een normale dag in een normale studio waarschijnlijk nooit tot stand zouden zijn gekomen. De sound is daarom uniek. Niet alle nummers hebben het album gehaald, maar daar ga ik in de toekomst zeker nog wat mee doen.’

Ronnie Flex: ‘We zijn op zoek naar de Nederlandse Nicki Minaj’
‘De week op Schiermonnikoog kwam voor mij op het juiste moment. Ik had een writer’s block en ik had al zes maanden geen track gemaakt waarover ik tevreden was. Op het eiland heb ik de draad weer op kunnen pakken én vast kunnen houden, tot de dag van vandaag. In het begin vond ik het best spannend. Ik kende niet iedereen even goed, waardoor ik niet meteen alles durfde. Maar dat schaamtegevoel verdween al snel. Hoog laag, samen met Idaly, Lil’ Kleine, Bokoesam & Jonna Fraser is het tweede nummer dat we maakten. Het was echt een epic moment toen die track klaar was, vanaf toen werd het alleen maar nog beter. Iedereen haalde het beste uit zichzelf en kreeg de kans om dingen te doen die hij nooit eerder had gedaan. Zo had ik geen idee dat ik kon zingen omdat ik het gewoon nooit deed. Het is echt een bizarre ervaring als je ineens iets kunt waarvan je altijd hebt gedacht dat je het niet kunt.

We vielen best op, daar op het eiland. Op een gegeven moment stond er een groepje vijftienjarige eilandbewoners op het terrein. Toen ik langsliep, durfden ze niets te zeggen. Het was zo ongemakkelijk dat ik zelf ook niks durfde te zeggen en we elkaar heel awkward aanstaarden. Later konden we er hard om lachen. Dat er geen vrouwelijke rappers mee waren vind ik jammer. Die zijn schaars in ons land. We zijn nog steeds op zoek naar de Nederlandse Nicki Minaj! Ik speur het internet hier voor af, of je nou honderd of honderdduizend views hebt. Met zeventien miljoen mensen in ons land móet ze er toch zijn? Dan mag ze de volgende keer met ons mee.’

Jack Chiraq: ‘Meisjes zouden alleen maar voor afleiding zorgen’ 
‘Muziek kun je met je hart of je hoofd maken. Op Schiermonnikoog deed ik het met mijn hele hart. Het ging zó lekker dat ik in één week elf nummers heb geproduceerd. Het ging als vanzelf. Ik klapte mijn computer open en ben gewoon gaan werken. Iedereen die langsliep kon aanhaken. Er was altijd wel iemand om een stukje in te zingen of mee te denken. Dat leverde bijzondere samenwerkingen op. Er was zoveel vrijheid en daardoor was alles mogelijk. Een grote luxe, die ik altijd wel zou willen hebben. Na keihard werken moet je ook even kunnen ontspannen. Ik ging dan meestal naar buiten, voor rust en frisse lucht. Gek dat er alleen maar mannen waren? Nee, niet echt. Er zijn op dit moment niet zo heel veel opkomende vrouwelijke rappers en producers in Nederland. Bovendien zouden ze voor heel wat afleiding in het huis hebben gezorgd.

De meest speciale track voor mij is Zeg dat niet, dat is echt een pareltje. Ik vind dat er twee soorten muziek bestaan: tracks die je graag wilt horen in de club en nummers die muzikaal goed in elkaar zitten. Zeg dat niet valt in die laatste categorie. Het is een track die ik ook aan mijn vader zou kunnen laten horen. Hij zou het zeker kunnen waarderen. Het concert van vanavond, daar kijk ik ontzettend naar uit. Het is uniek om zo’n groep muzikanten op één avond samen te zien optreden, dat zal met het drukke schema van iedereen niet snel meer voorkomen.’

Lil' Kleine & Ronnie Flex - Zeg Dat Niet (prod. Jack $hirak) - #NewWave is nu uit!

Lijpe: ‘Als straf een uur met je gezicht tegen de muur’
‘Het was keihard. En dat bedoel ik positief hè. Het was hartstikke gezellig én productief. Normaal is zo’n week of het een of het ander. Maar lol maken en keihard werken kan blijkbaar heel goed samen gaan. Ik kende iedereen van hun muziek, maar kende ze niet allemaal persoonlijk. Er hing meteen een goede vibe, iedereen voelde als vanzelf aan wat-ie moest en kwam doen. Hoe we elkaar noemden? Gewoon bij de artiestennaam. We blijven uiteindelijk toch collega’s hè! Of je nou links of rechts keek: overal was muziek. Je moet het zien als heel veel puzzelstukjes bij elkaar in één huis. En jij kunt maar net dat ene stukje zijn dat past in het nummer van een ander.

De inspiratie kwam vanzelf. Ik ben vooral blij met Vallen in de club, een track die ik nooit zelf zou maken. Maar hij is ontstaan, toevallig, in samenwerking met Ronnie Flex, Jandro, Cartiez, en Lijpe. Jack Chiraq deed de productie. Wat we ook veel, zeg maar gerust elke dag, deden was FIFA spelen. Als je een track af had, of gewoon als je even iets anders wilde doen. Werd je laatste in de poule, dan was je de pineut. Ik moest bijvoorbeeld voor straf een uur tegen de muur staan. Niet zielig hoor, ik vond het juist een welkome pauze in alle gekkigheid.’

Lil Kleine & Ronnie Flex - Drank & Drugs (prod. Jack $hirak) - #NewWave

Het idee voor New Wave komt van platenlabel Top Notch en is mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy, een initiatief om muziekles weer terug te brengen op de middelbare school. Dit artikel stond eerder in de papieren 7Days. Geen abonnement? Maak dan nu met ons kennis

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren