ANP - Tim Oliehoek
Hoe werkt de filmwereld?

‘Ik moet overal iets van vinden’

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Sandra van de Wiel
Sandra
van de Wiel

Heel de week staat Utrecht in het teken van het Nederlands Film Festival. Maar hoe gaat dat nou, een film maken? Professionals uit het vak aan het woord. Deel 3: regisseur Tim Oliehoek (39).

‘Als regisseur zorg ik ervoor dat een scenario wordt vertaald in beeld. Maar voor dat zover is, moet er heel veel gebeuren. Ik bemoei me niet alleen met het scenario zelf, maar ook onder andere met de casting en het bepalen van decors. Het is heel veel vergaderen en voorbereiden.'

Keuzes, keuzes...

'Neem bijvoorbeeld een scène tussen een agent en een crimineel. De agent heeft een crimineel aangehouden en ze spreken elkaar in een verhoorruimte. Voor je zo’n scène gaat opnemen, denk ik na over wat voor verhoorruimte het is. En wil ik dat er spannend licht is of dat er juist een heel felle lamp schijnt? Zweet de crimineel omdat-ie nerveus is? En uit welke hoek nemen we het op? Er zijn echt duizenden manieren om een scène te vertellen en als regisseur bepaal je eigenlijk hoe je dat gaat invullen.'

Jarenlang traject

'Het maken van een film is echt een lang traject, soms ben je er als regisseur wel drie jaar mee bezig. Alleen de ontwikkeling van het script kan al jaren duren. Het draaien zelf duurt vaak maar een dag of veertig. Daarna begint het monteren, wat maandenlang uitproberen is en kijken wat het beste werkt. Tot slot komen de effecten erbij, wordt het geluid gemixt en de kleuren van het beeld aangepast en kan de film in première. Ik ben er allemaal bij betrokken.'

Stoppelbaard

'Wat mensen niet verwachten van een regisseur? Dat je overal iets van moet vinden. Zelfs over de stoppelbaard van een acteur. Daarom is de voorbereiding heel belangrijk. Al voor je op de set staat, moet je precies weten wat je gaat doen. De kracht van een regisseur is mensen te motiveren dat ze jou heel veel creatieve ideeën geven, maar dat je alleen de goede eruit pikt en je eigen visie niet uit het oog verliest.' 

Wees niet bang

'Het meest trots ben ik op de tv-serie De Zaak Menten (waargebeurd verhaal), die vorig jaar een Gouden Kalf won voor beste tv-drama. Maar het was ook heel cool de tv-serie Het geheime dagboek van Hendrik Groen te maken. Die serie maakt dit jaar kans op drie Gouden Kalveren tijdens het Nederlands Film Festival. Wil je regisseur worden? Ga het vooral doen en wees niet bang. Schrijf een scenario en film het met een spiegelreflexcamera. Ik maak al vanaf mijn twaalfde films, gewoon met een amateurcamera die we thuis hadden. En meld je aan bij de filmacademie in Amsterdam. Dat is echt een goed leerproces.’

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens: 'Soms moet ik emoties oproepen die ik niet voel’ of ‘Het minst leuk? Vertellen dat iemand de rol niet krijgt’.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsAppFacebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden