foto Benjamin Tapilatu TopNotch

Hoe maak je het als rapper of youtuber? Nou, zo!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Hoe bereik je de entertainmenttop? Moet je jezelf blijven of toch in een rol kruipen? Hoe win je het grote publiek voor je? En hoe ga je viral? Vijfendertig jongeren kregen onlangs de kans om het te vragen aan de echte pro’s.

Een tikje onwennig zitten ze er nog bij op deze vrijdagmiddag. Op het hoofdkantoor van hiphoplabel Top Notch en Noah’s Ark in hartje Amsterdam heeft zich een zaal vol jonge creatievelingen verzameld. Op plastic stoeltjes wachten ze op wat komen gaat: een kwartier Q&A’en met een duo professionals uit de entertainmentindustrie. Onder meer artiesten Bizzey en Kraantje Pappie, YouTube-helden Qucee (van kanaal Supergaande) en Bram Krikke (tevens SLAM!-dj), maar ook ondernemers en producers beantwoorden vragen over werken én geld verdienen in ‘de business’. 

Succesvolle business 

Yaser: 'Ik wil mijn wortels uitspreiden'. Foto Benjamin Tapilatu

Yaser (17, rechts op de foto) uit Maastricht is de jongste aanwezige. Hij moest 3,5 uur reizen. ‘Fucking zenuwachtig’ zegt hij te zijn, al oogt hij ontspannen. ’Ik maak zelf video’s. Van satire tot interviews met politici. Straks ga ik in gesprek met twee videomakers. Die ga ik alles vragen over filmen en editen. En ik wil weten hoe je een echt succesvolle business opbouwt.’ Robin (19) heeft juist geen idéé wat ze wil. Ze loopt stage bij RTV Slingeland, vertelt ze giechelend. Een lokale nieuwszender, waar ze liever een item over yoga in het museum maakt dan over politiek. Robin doet van alles: presenteren, draaien, editen, interviewen. Maar wat ze nou het leukst vindt? Qucee en Bram ‘in de buurt’ Krikke krijgen de vibe dat Robin het liefst vóór de camera staat. ‘Misschien wel,’ zegt ze, ‘maar ik schiet vaak in een rol. Hoe kom ik ‘echt’ over?’ Krikke heeft raad. ‘Blijf wie je bent, al mag je jezelf best wat aanzetten. Dat doe ik ook.’ 

De tekst gaat door onder de foto.

Hugo de Koning, Bizzey, Vincent Patty (Jiggy Djé)
Ondernemer Hugo de Koning, artiest/ondernemer Bizzey en ondernemer/artiest Vincent Patty (aka Jiggy Djé) geven antwoord op vragen uit het publiek. Foto: Benjamin Tapilatu

Moodboard 

Mathijs (22) is de helft van een dj-/producersduo uit Overijssel. Ze draaien hier en daar, maar van Kraantje Pappie en Bizzey wil hij weten hoe ze verder komen. ‘Met wat precies?’ vraagt Bizzey. ‘Onszelf in de markt zetten. En werken met bekende rappers’, zegt Mathijs. Dat vinden de pro’s nog niet duidelijk. ‘Maak een moodboard van je act’, adviseert Bizzey. Kraan vult aan: ‘Geduld is een schone zaak. We willen allemaal op Mysteryland staan, maar het gaat erom wat je volgende week doet. Ga op zoek naar feesten die lekker gaan, maar niet supergroot zijn.’ Daar kan Mathijs wat mee, zegt hij als hij weer buiten staat. ‘Ik wilde snel vooruit, maar eigenlijk moet ik een stap terug.’ Of het voor Yaser uit Maastricht de reis waard was? ‘Zeker. Ik heb mijn naam kunnen noemen bij een hoop mensen. Een netwerk opbouwen is belangrijk. Ik wil mijn wortels uitspreiden.’

Organisator YungCapital Records, een samenwerking van Bizzey, YoungCapital en Top Notch, ontving zo’n vijftienhonderd aanmeldingen voor deze dag. Het jongerenlabel selecteerde de in hun ogen meest gemotiveerde of getalenteerde mensen. De foto's bij dit stuk zijn gemaakt door Benjamin Tapilatu.

Anderen lazen ook: 7 dingen die je nog niet wist over Bram Krikke.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren