Recensie Chambers, serie vol horror op Netflix

Nieuwe Netflix-serie: Chambers - hart vol horror

Zul je net zien: doe je het voor de eerste keer met je vriendje, stopt je hart ermee! Het overkomt de zeventienjarige Amerikaanse Sasha. Een donorhart redt haar leven op het nippertje. Een perfect pompend hart, maar toch klopt er iets niet... Wie durft, kijkt vanaf vandaag naar de nieuwe Netflix-serie Chambers!

Over de plek van hun eerste keer heeft Sasha’s vriendje TJ in ieder geval goed nagedacht: de matrassenwinkel van zijn vader. Bedden zat om uit te kiezen! Het wordt een avond om nooit te vergeten, maar niet zoals ze van tevoren hadden bedacht. Door de stromende regen draagt TJ Sasha’s levenloze lichaam naar het ziekenhuis waar als door een wonder een ander hart op haar wacht. Het heeft alleen wel even stilgestaan en is daarom al door twee anderen geweigerd. Maar haar oom en voogd Big Frank (een bijnaam die je onmiddellijk snapt als je hem ziet) snapt dat het Sasha’s enige redding is en stemt in met een operatie. Meteen in de volgende scène zie je dat dat goed heeft uitgepakt. Sasha leeft, weliswaar met een indrukwekkend litteken en een even indrukwekkende hoeveelheid pillen die ze haar hele leven moet slikken, maar eind goed al goed. Toch?

Vreemde dingen

Nou niet dus, want Chambers is niet voor niets gelanceerd als misschien wel de engste serie van het jaar. Het begint allemaal als Ben Lefevre opduikt in Wet Pets, een originele naam voor Big Franks vissenwinkel ergens in de woestijnstaat Arizona. Ben blijkt de vader van Becky, wier hart nu klopt in Sasha’s borstkas. Hij nodigt Sasha en Frank uit voor een etentje bij hem en zijn vrouw Nancy (Uma Thurman) en zoon Eliott. Maar daarbij blijft het niet. Becky’s ouders geven Sasha een volledige beurs voor Crystal Valley High, een twintig keer luxere school dan waar ze nu op zit. En zelfs Becky’s auto zodat ze niet zo vroeg op hoeft voor de bus. Tegelijkertijd gebeuren er vreemde dingen: Sasha kan ineens dingen die ze eerst niet kon (maar Becky wel), ze herbeleeft Becky’s ervaringen, ziet dingen die anderen niet zien en heeft gewelddadige impulsen die haar bang voor zichzelf maken. Is het schuldgevoel, omdat zij mag leven en Becky niet? Angstaanvallen door de ingrijpende operatie? Of zou er toch iets meer Becky in Sasha zitten dan alleen haar hart? Maar hoe dan? En hoe is zij eigenlijk aan haar eind gekomen?

Niet onder of op de bank

Creepy is het zeker, alles wat Sasha overkomt. Maar zo doodeng als in de trailer nou ook weer niet, daarin hebben ze echt alle spannende stukjes achter elkaar gemonteerd. Je moet tegen bloed kunnen en wel van een beetje horror houden, maar de eerste vier afleveringen die wij vooraf mochten bekijken, jagen je niet onder de bank. Maar laten je nou ook weer niet juichen óp de bank. Het tempo waarin de stukjes van de puzzel worden losgelaten is daarvoor een tikkie te traag. Veel tijd zit in de achtergrondverhalen. Aan de ene kant heb je Frank, Sasha en TJ die (deels) Navajo-indianen zijn en moeten leven van weinig en aan de andere kant de superrijke Lefevres, van wie vooral Ben helemaal opgaat in een spirituele new-age-beweging. De scène waarin ze allemaal samenkomen in zijn meditatieruimte waarin je via een glazen wand uitkijkt op de woestijn waar dan een zandstorm woedt, is ronduit spectaculair. Dat laatste kun je van de serie als geheel (nog) niet zeggen, maar elke aflevering geeft toch elke keer weer net genoeg prijs om het volgende deel er direct achteraan te kijken. En dat is natuurlijk wat je van een serie wilt.

Chambers (Kijkwijzer 16+), het eerste seizoen van tien afleveringen van elk ongeveer 45 minuten staat nu op Netflix.

Chambers | Seizoen 1 - Officiële trailer [HD] | Netflix

Nog een Netflix-tip: The Umbrella Academy: lekker raar superheldenverhaal.