Foto: Spinnin' Records

Zo wordt een hit gemaakt

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Janine
de Wit

Artiesten maken hun nummers tegenwoordig echt niet meer in hun eentje op hun zolderkamer. Voor een hit is juist een goede samenwerking belangrijk. Daarom kwamen vijftig producers, dj’s en singer-songwriters vorige week bij elkaar tijdens een schrijverskamp van Spinnin’ Records. En daar maakten ze meerdere knallers per dag.

In een smalle straat tussen de weilanden van Nederhorst den Berg staat een wit huis met rode dakpannen. Artiesten uit onder meer Brazilië, Frankrijk, Zweden én Nederland wisten het vorige week te vinden om er samen aan nieuwe hits te werken. Ze deden mee aan een schrijverskamp van platenlabel Spinnin’ Records en muziekuitgeverij Music AllStars.

Magische sfeer

Zo’n kamp wordt twee keer per jaar georganiseerd en uit eerdere versies kwamen hits als Good Life van Oliver Heldens en Ida Corr en Let’s Go van Lucas & Steve, Mike Williams en Curbi. Van buiten zou je niet zeggen dat dit zo’n belangrijke plek voor de muziekwereld is. Maar als je binnenkomt merk je direct dat er een magische sfeer hangt. In de gangen en op de trap kom je neuriënde artiesten tegen en overal klinkt elektronische muziek. Middenin het huis is een kantine gecreëerd, maar daar is het leeg. Iedereen zit namelijk in de studio’s in groepjes te werken aan hun nieuwe nummers. (De tekst gaat verder na de foto.)

 Foto: Spinnin' Records
Er wordt goed naar elkaar geluisterd.

Speeddaten voor artiesten 

‘De artiesten hebben allemaal een contract bij Spinnin’ Records en worden hiervoor uitgenodigd’, vertelt Oscar Ombach van het platenlabel. ‘Wij kijken vervolgens wie bij elkaar passen. In elk groepje willen we sowieso een songwriter voor de teksten, een dj of producer voor de melodie en een vocalist die het in kan zingen. En eigenlijk is het ook wel fijn als iemand een instrument bespeelt’, vertelt hij. ‘Het is een soort speeddaten voor artiesten’, zegt Jeffrey Lens, die ook voor Spinnin’ Records werkt. ‘En eigenlijk gaat het altijd goed. Zelfs als ze een meningsverschil hebben, komen ze er altijd uit.’ Ombach: ‘Ze maken het nummer hier voor ongeveer 60% en daar geven wij feedback op. De details maken ze in hun eigen studio af.’ 

Mesmerised 

Producer Jen Jis uit Frankrijk, songwriter Will Everett uit Los Angeles en singer-songwriter Brooke Tomlinson uit Los Angeles werken samen in een van de zes studio’s. Jen Jis zit achter zijn laptop aan een groot dj-paneel en hij heeft een vrolijke melodie gemaakt. De zangers zitten achter hem op de bank. Brooke heeft haar laptop op schoot en Will zijn telefoon, om mee te schrijven. ‘Ik word blij van deze melodie, dus dat is al de eerste inspiratie voor de tekst. Het wordt sowieso een vrolijk liefdesverhaal’, vertelt Will. ‘I’m hypnotised by the crystal lies’, zingt Brooke ondertussen. ‘Wat bedoel je daarmee?’, vraagt Will. Brooke: ‘Geen idee, maar het klinkt cool.’ (De tekst gaat verder na de foto)

Foto: Spinnin' Records
Het Zweedse dj-duo Rebecca & Fiona is blij met hun nieuwe nummer.

Toonhoogte en titel 

In de grootste studio werkt het Zweede dj-duo Rebecca (foto boven) en Fiona, samen met de Duitse dj en producer Moguai en de Braziliaanse singer-songwriter Brian Cohen. Iedereen luistert naar de zin ‘I wanna give you my love’, ingezongen op meerdere toonhoogtes door Fiona en die wel dertig keer achter elkaar afgespeeld wordt. Ze zijn het eens: de hoogste toon gaat het worden.

Geen idee

Een paar studio’s verderop zijn de Nederlandse producers Nils van Zandt, Ron van den Beuken, de Nederlandse singer-songwriter Alon Dreesde en de Britse singer-songwriter Hayley May aan het werk. Zij hebben zelfs al en een naam voor hun nummer: When I’m gone. ‘We hadden van tevoren niet echt een idee waarover we wilden schrijven, maar we zijn gaan kijken wat bij de melodie past’, vertelt Alon. ‘We vonden de zin “miss me when I’m gone” mooi passen. Dat hebben we verder uitgebouwd en dat is een beetje country en dance-achtig geworden. En het gaat natuurlijk over de liefde.’ 

Een hit of niet?

Alon is uiteindelijk tevreden met het nummer als hij er zelf blij van wordt. ‘Vroeger was ik vaak bezig met de vraag of anderen het wel goed vinden. Maar nu kijk ik meer naar wat ik zelf wil maken. Dat werkt veel beter.’ Maar wanneer een nummer echt een hit wordt, is volgens Ombach moeilijk te zeggen. ‘We hopen dat de nummers op de radio of in clubs worden gedraaid. Het helpt al dat alle artiesten bij het label zitten, want wij hebben een netwerk en kunnen meteen aan de slag. Maar het blijft voor een groot deel onderbuikgevoel. Maar er komt altijd iets uit. We zijn hier nooit voor niets.’ 
 

Foto: Spinnin' Records
Alon aan het werk met zijn nieuwe collega's.

Anderen lazen ook: Ander interessant artikel.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden