ramadan examen

Examen doen tijdens de ramadan, hoe doe je dat?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lisette Gerbrands
Lisette
Gerbrands

Vandaag zijn de eindexamens gestart. Afgelopen zondag, 5 mei, begon de Ramadan. Een extra beproeving voor sommigen. Hoe combineer je die twee dingen nou eigenlijk?

Vasten is voor sommigen niet alleen een verplichting, maar ook iets wat ze een beter mens maakt. Niet meedoen of uitstellen zit er dan ook niet altijd in. Vaak zijn de eerste dagen wennen, maar daarna wordt het een routine. Het lijkt misschien zwaar, maar je kunt er ook juist heel veel energie uit halen.

Eetpatroon

Eten tijdens de Ramadan gebeurt vaak zo rond tien uur, of in ieder geval na zonsondergang. Dan wordt er met de familie gegeten. Daarna is het avondgebed en tijd om te gaan slapen. Rond een uur of drie is het tijd voor het 'ontbijt' en ochtendgebed. Je eet dan eigenlijk wat je bij een normaal ontbijt ook zou eten, zoals melk en fruit. Het is echter belangrijk om zoveel mogelijk water te drinken. Daarna is er nog tijd om te slapen totdat het weer tijd is om op te staan voor school. Je slaapt dus in etappes, iets wat volgens deskundigen alles behalve ideaal is.

Deskundig advies

Gezond eten tijdens je examens is cruciaal, laat staan wanneer je ook nog alleen 's nachts mag eten. Voedingsdeskundige Deborah Brien van Debelicious geeft daarom advies. 'Twee keer per nacht slapen is natuurlijk alles behalve ideaal. Het beste kun je gewoon acht uur per nacht onafgebroken slapen. Als dat niet lukt, moet je daar rekening mee houden. Als je in zo'n periode alleen maar vet en suikers binnenkrijgt, houd je het niet vol.'

Haar belangrijkste tip is: 'Eet veel vezels, want die vullen. Het is daarom goed om volkorenbrood, volkorenpasta en eigenlijk alle volkorenvarianten van producten te eten. Ook het eten van fruit is goed, maar smoothies en vruchtensappen zijn juist af te raden. De vezels zijn er dan uit en ze bevatten veel suikers.'

Daarnaast is het volgens Deborah belangrijk om rustig te eten. 'Heb vooral de discipline om gezond te eten, in plaats van te grijpen naar wat snel vult. Je hebt waarschijnlijk al snel de neiging om meer te eten dan je normaal zou doen, dus kauw rustig en laat je lichaam aangeven wanneer het vol zit.' Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om veel water te drinken. 'Minstens anderhalve liter tussen de avond en de ochtend.'

Meer dan niet eten

Het eten is een belangrijk deel van de Ramadan, maar ze het draait niet alleen maar daarom. Het gaat ook niet alleen over denken aan de armen, maar het is een periode die draait om saamhorigheid, denken aan God en aan jezelf werken.

 Anderen lazen ook: Ramadan voor beginners, wat is dat dan?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden