Bron: Unsplash

Scholieren willen betere seksuele voorlichting

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
silke
Silke
Polhuijs

Seksuele voorlichting moet gaan over meer dan alleen voortplanting, vinden veel scholieren. Ook vinden ze dat deze lessen in de bovenbouw gegeven moeten worden.

Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, het kenniscentrum voor seksualiteit. Ze hebben hiervoor samengewerkt met jongeren tussen de 15 en 18 jaar, die honderden leeftijdsgenoten vroegen naar wat er beter kan aan de lessen.

Betere lesstof

De lessen moeten er volgens de scholieren inhoudelijk anders uit zien. Het moet niet alleen gaan over hoe mensen zich voortplanten, maar ook over bijvoorbeeld seksuele identiteit, wensen en grenzen, sexting en plezier in seks. Door op school over deze onderwerpen te leren, kun je er volgens de scholieren makkelijker over praten en verdwijnt het taboe.

Weg met het taboe

Daarnaast vinden veel scholieren dat seksuele voorlichting niet moet stoppen na de onderbouw. Juist in de hogere klassen zijn ze vaak bezig met hun eigen seksuele ontwikkeling, dus lessen hierover zouden dan op het goede moment komen. Ook blijkt uit het onderzoek hoe belangrijk het is dat iedereen zich op zijn eigen manier en tempo mag ontwikkelen. 'Dat je je echt niet hoeft te schamen als de eerste keer nog heel lang duurt', vertelt een leerling die meewerkte aan het onderzoek.

Hoe werkt het?

'In de onderbouw wil je weten hoe het lichaam in elkaar zit enzo', legt Izy (19) uit. Ze is één van de onderzoekers. 'Maar in de bovenbouw kreeg ik helemaal geen seksuele voorlichting, want ik had geen biologie. Dat is op veel scholen zo. Raar, want veel jongeren krijgen dan andere vragen over seks. Ik had zelf graag willen weten hoe het werkt als je niét hetero bent. Ik vond het totaal logisch dat ik als meisje met een jongen ging zoenen. Maar als ik les over diversiteit had gehad, was ik misschien wel verliefd geworden op een meisje of meer gaan experimenteren.'

Rutgers gaat samen met Soa Aids Nederland kijken hoe het nu verder moet. Er moeten vooral docenten komen die worden voorbereid op een nieuwe soort lessen en scholen moeten meer tijd voor de voorlichting vrij maken.

Het volledige interview met Izy lees je vrijdag in de krant, verschijningsdatum 11 oktober 2019.

Anderen lazen ook: Seksuele voorlichting 2.0: les met VR-brillen.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden