Miniso

4 vragen over hippe Aziatische keten Miniso

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lisette Gerbrands
Lisette
Gerbrands

Een warenhuis met het design van Japanse Muji en prijzen van de Action is hoe Miniso omschreven wordt. De snelgroeiende Aziatische keten opent (waarschijnlijk) komend voorjaar de eerste winkels in Nederland. Wie gaat deze winkels openen? En wat kun je er kopen? Een paar vragen over de hippe Chinese Action-keten.

Waar komt Miniso vandaag en waar komen de winkels?

Miniso is een Chinese budgetketen met in 86 landen 4800 winkels waar per maand zo'n honderd nieuwe winkels bij komen. De omzet ligt rond de negen miljard dollar en het doel is om eind 2020 tienduizend locaties te hebben geopend. De eerste drie Nederlandse winkels komen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, alleen waar en wanneer is nog onduidelijk.

Wie gaat deze winkels openen?

De man die de Aziatische keten naar Nederland brengt is Michiel Witteveen. Het is niet de eerste keer dat hij een keten opent: Blokker, Big Bazar en Intertoys zijn namelijk ook van hem. Witteveen hoopt uiteindelijk vijftig filialen te openen in Nederland. 

miniso

Met welke andere winkel kun je deze keten vergelijken?

Miniso is niet echt te vergelijken met andere winkelformules in Nederland. Als je dan toch een omschrijving moet geven dan is 'een mix tussen warenhuisketens Hema en Action in' de juiste. Producten liggen vaak maar kort in de winkel, Miniso biedt namelijk elke week een nieuw assortiment. In tegenstelling tot veel andere winkels die regelmatig van producten wisselen koop je bij Miniso alleen maar designartikelen van hoge kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs. Ondanks - of misschien juist dankzij - de lage prijzen is de winkel gericht op design en beleving. Er wordt daarom relatief veel geld geïnvesteerd in productdesign, jaarlijks zo'n 100 miljoen Chinese yuan (ruim 12 miljoen euro). 

Is het een Japans of Chinees merk?

Miniso presenteert zich als een Japans designmerk, maar is in werkelijkheid Chinees. De winkelketen is in 2011 opgericht door de Chinese ondernemer Ye Guo Fu en het hoofdkantoor staat in China. Dat is ook waar de eerste winkels werden geopend. Je zou daarom denken dat het een Chinees bedrijf is, echter staat op de website dat Miniso een 'designmerk uit Japan' is. Het merk heeft een Japanse naam en in de Chinese winkels staan zelfs Japanse teksten op de producten. Alle marketing is erop gericht om Miniso als Japans te verkopen. De reden? Japanse merken als Uniqlo en Muji zijn hip en worden in China geassocieerd met kwaliteit.

Anderen lazen ook: Nieuw in Japan: monnik van aluminium en plastic.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden