Blogger Cas ligt te slapen

7 snelle tips voor slechte slapers

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Niks lekkerder dan een nachtje heerlijk tukken. Maar wat als slapen niet lukt? Uit nieuw onderzoek blijkt dat tieners massaal 's avonds op hun telefoon zitten. En dat zorgt voor slaapproblemen. Daarom speciaal voor alle nachtbrakers: zeven tips om lekker én snel weg te dommelen.

Misschien klinkt het allemaal heel bekend: dat blauw licht van smartphones en tablets funest is voor je nachtrust, wordt al lang geroepen. Maar nu is er voor het eerst in Nederland grondig onderzoek naar gedaan. 1300 jongeren en kinderen werden ondervraagd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daaruit blijkt dat ruim tachtig procent (!) van de jongeren van dertien tot achttien jaar 's avonds een scherm gebruikt. Gevolg: ze vallen later in slaap, worden 's nachts wakker en slapen gemiddeld tot veertig minuten korter. Ook overdag hebben ze vaker moeite om wakker te blijven.

Wat kan je eraan doen, behalve natuurlijk dat mobieltje wegleggen? Op www.slaapinfo.nl vonden wij deze zeven slaaptips. Misschien werken ze voor jou.

1. Draai je wekker om

Zet je wekker uit het zicht, want het geeft alleen maar extra stress als je steeds op de klok zit te turen. Er is meer dan alleen de duur van je slaap. De kwaliteit en diepte van je slaap bepaalt ook hoe uitgerust je wakker wordt.

2. Maak een 'zorgenlijstje'

Schrijf voor het slapen gaan alles op papier waarover je kan gaan piekeren. Als je alle zorgen hebt opgeschreven, hoef je ze niet meer te onthouden.

3. Zorg voor frisse lucht

Je slaapt sneller en beter als je lichaam afkoelt. Zet je thermostaat daarom altijd laag en zet een raam open. Wat ook kan helpen is een hete douche vlak voordat je gaat slapen. Dan koelt je lichaam nog meer af als je in bed ligt.

Deze koala heeft zo te zien weinig last van slaapproblemen. Let op: onder de foto vind je nog meer tips!

koala slaap

4. Eet iets lichts 

Kun je niet slapen omdat je honger hebt? Eet dan een lichte snack, zoals een cracker met kaas of wat fruit. Eet zeker geen chocola, vette dingen of zoetigheid. Die energie houdt je alleen maar wakker.

5. Rustgevende muziek

Luister naar rustgevende slaapmuziek. Er bestaat muziek die speciaal is ontworpen om trage hersengolven op te wekken zodat je sneller slaperig wordt. Op YouTube en Spotify staan eindeloos veel slaapmuziekjes. Probeer uit wat voor jou werkt.

6. Doe de 4-7-8-techniek

Adem in en uit en maak daar hardop een ‘whoosh’-achtig geluid bij. Druk dan zachtjes het puntje van je tong tegen je tandvlees. Adem dan vier seconden in, hou dit zeven seconden vast en adem in acht seconden, met geluid, weer uit. Herhaal zolang je wilt. Het zou ervoor zorgen dat je extreem ontspannen wordt. Hier vind je meer uitleg en een filmpje.

7. Links ademen

Deze klinkt gek, maar misschien werkt-ie voor jou. Sluit, als je niet kunt slapen, zachtjes met je rechterduim je rechter neusgat en adem door je linker neusgat. Dit zou langzaam je hartslag moeten laten vertragen. Hierdoor zou je beter ontspannen en sneller in slaap vallen.

Te lui/moe om zelf te testen? Goed nieuws: binnenkort staat in de krant (verschijningsdatum 15 maart 2019) een uitgebreide slaaptruc-test met lezers Julia (17) en Vera (15). Check pagina 17!

Anderen lazen ook: Warme nachten: zo slaap je beter.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden