zonnebrand, zomer, insmeren

After sun is onzin en andere feitjes over insmeren

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Verbranden: da’s niet gezond. Zonneklaar, nietwaar? Toch laten we het nog vaak gebeuren, zegt KWF Kankerbestrijding. In 2018 kregen meer dan 61.000 Nederlanders de diagnose huidkanker. En meestal komt dat door teveel blootstelling aan uv-straling.

Er zijn veel misverstanden over insmeren en zonnebrand. Vijf feiten en fabels op een rij:

1. Je bent de hele dag beschermd als je je één keer goed insmeert met factor 50.

Niet waar. De hoogte van de beschermingsfactor is zeker van belang. Wat je nodig hebt, hangt af van je huidtype en de zonkracht van die dag. Maar met een hoge factor zit je altijd goed. Op een zonnige dag naar het strand? Pak dan minstens factor 30. Maar, let op: zonnebrand is na zo’n twee uur uitgewerkt. Doordat je zweet en beweegt, bijvoorbeeld. Dus óók factor 50. Verder is het belangrijk om genoeg te smeren (net zo dik als een boterham met pindakaas), overal te smeren (vergeet je oren niet!), vóór het zonnen te smeren en ook altijd opnieuw na het zwemmen. Ook als je een waterproof-variant gebruikt: die glibbert er in het water gewoon af. En we hoeven het natuurlijk niet meer te zeggen, maar we doen het toch: tussen twaalf en drie ‘s middags UIT DE ZON is sowieso het beste!

2. Onder je kleding kan je niet verbranden.

Onder een dikke jeans kan dat inderdaad niet. Maar hoe dunner je kleding, hoe meer straling er door glipt. Een dun wit shirtje biedt veel minder bescherming, zeker als -ie nat wordt. Er is speciale (zwem)kleding die alle uv-stralen buiten houdt. Maar voor die onbedekte tenen moet de zonnebrand toch mee. En o ja: ook onder een parasol ben je niet altijd veilig. Een beetje zon prikt zó door de wat dunnere exemplaren heen.

3. Als je bent verbrand, is after sun dé oplossing.

After sun die alle schade weer wegtovert: het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Meestal zit er in de blauwe flessen ongeveer hetzelfde als in normale bodylotion. Soms zit er alcohol of menthol in. Dat herstelt niet, maar ‘verdooft’ je huid als het ware. Maar het kan de boel ook uitdrogen en daar zit je niet op te wachten. Het advies bij lichte zonnebrand is: smeer met een dikke zalf op basis van vaseline. Erg verbrand? Ga dan naar een arts.

Dit artikel loopt door onder de foto

zonnebrand, zomer, insmeren

4. Zonnen is ook goed, want we hebben die vitamine D hard nodig.

Als je regelmatig buiten bent, zit dat wel snor. Voor de meeste mensen (en kinderen) geldt dat dagelijks een kwartier onbeschermd met gezicht en handen in de zon voor genoeg vitamine D zorgt. En dat is inderdaad belangrijk voor bijvoorbeeld sterke botten.

5. Hoe duurder je crème, hoe beter.

Uit tests blijkt dat de prijs niets zegt over de kwaliteit van de zonnebrand. Een chic flesje oogt leuk en ruikt lekker, maar doet hetzelfde als een huismerk. Ook dit jaar testte de Consumentenbond verschillende merken en één daarvan kwam er beroerd uit: de kindervariant van het merk ISDIN. Die is overigens nog wel te koop.

Anderen lazen ook: Zo overleef je hete dagen.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren