slaap

Getest door 7Days-lezers: Trucs om in slaap te vallen

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Er gaat niets boven een nachtje heerlijk tukken. Toch hebben veel mensen last van slaapproblemen. 7Days-lezers Julia (17) en Vera (15) testten gedurende een week elk twee in-slaap-val-trucs. Die beloven een zalige nachtrust, maar maken ze het waar?

Tester 1 Vera (15): Ligt uren naar het plafond te staren en slaapt licht. Daardoor is ze overdag vaak moe. Wat ze al heeft geprobeerd: ‘Eerder naar bed gaan, maar dan lig ik nóg langer wakker. En ik kijk voor het slapen niet meer op mijn telefoon.’

Vera

Methode 1: Laat jezelf gapen

Zo werkt het: Door het nabootsen van gapen zouden er allerlei goede stofjes in je hersenen vrijkomen. Open, voordat je je bed induikt en ook als je erin ligt, je mond wijd en gaap een paar keer. Je hersenen moeten dan een seintje krijgen dat het tijd is voor je lichaam om te gaan rusten.

En? ‘Ik ben er niet weg van. Ik moest er uiteindelijk wel écht van gapen en het werkte ook wel ontspannend, maar wegdommelen deed ik er niet van. Eén nacht dat ik deze methode probeerde, heb ik zelfs bijzonder slecht geslapen.’

Cijfer: 6,5

Methode: 2: 4-7-8

Zo werkt het: Adem in en uit en maak daar hardop een whoosh-achtig geluid bij. Druk dan zachtjes het puntje van je tong tegen je tandvlees. Adem dan vier seconden in, houd dit zeven seconden vast en adem in acht seconden - met geluid - weer uit. De oefening, op basis van yoga, herhaal je zolang je wilt. Het zou ervoor zorgen dat je extreem ontspannen wordt.

En? ‘Dit werkt supergoed! Normaal lig ik in bed over duizend dingen na te denken, maar doordat ik me op mijn ademhaling moest concentreren en ook nog moest tellen, had ik daar geen ruimte voor. Ik heb hier een paar nachten echt heel goed door geslapen. En daardoor was ik op school minder moe. Deze ga ik vaker doen.’

Cijfer: 8,5

Julia
Tester 2 Julia (17): Een ware nachtbraker. Een kopje thee voor het slapen gaan, lezen: het haalt allemaal niks uit. Het helpt niet mee dat ze vrij angstig is aangelegd. ‘Ik denk vaak dat er enge mannen in mijn kamer staan.’

Methode 3: Ontspanning door inspanning

Zo werkt het: Ga liggen en span telkens één bepaalde spiergroep kort aan en ontspan daarna weer. Begin bij je voeten, trek ze iets omhoog en voel je kuiten zich aanspannen. Laat ze weer zakken en ontspan. Daarna je bovenbenen, billen, enzovoorts. Zo ga je al je spiergroepen langs, van onder naar boven. Door deze oefening zou je lijf alle spanning moeten lozen.

En?: ‘Mwah. Het maakte me op zich wel rustig, maar daarna gebeurde er niet veel. Als ik al mijn spiergroepen gehad had, lag ik alsnog wakker in bed. Geen aanrader dus.’ 

Cijfer: 4

Methode 4: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Zo werkt het: Bedenk met je ogen dicht vijf dingen in je slaapkamer. Daarna benoem je in gedachten vijf dingen die je hoort (bijvoorbeeld: de wind of je adem) en vijf dingen die je voelt (zoals je oor op het kussen of het dekbed op je tenen). Vervolgens ga je aftellen: nu benoem je vier (nieuwe!) dingen die je ziet, hoort en voelt. Daarna drie, en zo verder. Deze oefening vraagt veel concentratie, voor piekeren is geen plek. En het is zó saai dat het letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend zou moeten werken.

En?: 'Ik heb er echt lekker door geslapen en heel vast. Ondanks een drukke week op school! Ik heb de één nooit gehaald, ik was steeds al eerder vertrokken. Het is best ingewikkeld, maar toch maakt het me rustig. Dat je moet bedenken wat er in je kamer staat, helpt ook met me veilig voelen. Want nu denk ik: daar staat een stoel in plaats van een enge man. Eén tip: wandel van tevoren een rondje door je kamer, zodat je niet je ogen open hoeft te doen om te kijken wat er ook alweer staat.'

Cijfer: 8,5

Anderen lazen ook: Beter slapen voor beginners: 10 tips.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren