Gillette geboycot om goedbedoelde commercial

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Charlotte
Goldhoorn

De nieuwste commercial van Gillette ligt flink onder vuur. Hierin moedigt het scheermerk mannen aan om het goede voorbeeld te geven. Maar veel mensen vinden dat de reclame mannen afschildert als lomp en seksistisch. Dit vinden 7Days-lezers ervan.

Wat is ‘The best a man can get’? Scheermerk Gillette gebruikt de slogan al dertig jaar, maar geeft er nu een andere draai aan. Mannen moeten zich van hun beste kant laten zien en verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve daden van andere mannen. Is een andere man seksistisch of agressief? Grijp in! Dat is de boodschap van de commercial.

We Believe: The Best Men Can Be | Gillette (Short Film)

Alle mannen vechtersbazen?

En daar is veel kritiek op. Op deze manier lijkt het alsof alle mannen aan vrouwen willen zitten en vechtersbazen zijn en er slechts een handjevol daar wat van zegt, vinden veel mensen. Ze roepen op tot een boycot van het scheermerk.

Hoe denken jongeren daarover?

Omdat de commercial het goede voorbeeld wil geven aan de toekomstige generatie mannen, vroegen we de lezersraad van 7Days om hun mening over de video. Niet iedereen had de commercial al gezien. Daan snapt de ophef ook niet. ‘Wat zie je in de commercial dat smerig is?’, vraagt hij zich af.

'Cronfronterend en dat is nodig'

Julia (16) vindt het wel een goede reclame. ‘Ik vind hem heel confronterend en dat is gewoon wat we nodig hebben in deze maatschappij. We ontkennen het heel vaak dat dit soort dingen gebeuren en lopen er altijd voor weg. Dit is een reclame die ons daar alert van maakt.’ Patricia (17) vindt het een goede boodschap, ‘maar ik vind het wel lijken alsof alle mannen viezeriken zijn. Ze hadden ook moeten laten zien dat vrouwen er ook wat van kunnen.’

'Te overdreven'

Marloes (17) vindt dat ‘mannen zich niet zo aangevallen moeten voelen. Het is één reclame in een wereld waar elke dag honderden reclames voorbij komen. De reclame geeft juist een positieve boodschap!’ Volgens Noa (13) is de commercial ‘te overdreven’. ‘Misschien doen ze dat zodat het goed binnenkomt, maar het lijkt op deze manier net of alle mannen nú zo zijn, en dat is zeker niet het geval. Logisch dat mensen het verkeerd opvatten. Het helpt als ze de boodschap anders overbrengen.’

Anderen lazen ook: Seksuele intimidatie: wat te doen als het jou overkomt?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren