Slapen

Hogere cijfers door half uur later beginnen op school

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Als scholieren later mogen beginnen op school, gaan hun cijfers met een half punt omhoog. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek op twee middelbare scholen in de Amerikaanse stad Seattle.

De wetenschappers noemden hun onderzoek - met een knipoog naar de bekende film - Sleep More in Seattle. 

De twee scholen die meededen aan het onderzoek verschoven het eerste lesuur. Leerlingen mochten ’s ochtends om kwart voor 9 beginnen in plaats van om tien voor 8. De scholieren droegen tijdens het onderzoek veertien dagen lang een zogenoemde sleeptracker. Dit polsbandje meet de hoeveelheid licht en activiteit, en registreerde zo het slaappatroon van de leerlingen.

Half punt

En wat bleek? De leerlingen sliepen ’s morgens gemiddeld 34 minuten langer. De vrees dat ze later naar bed zouden gaan, bleek onterecht. Bovendien stegen hun cijfers met een halve punt voor het vak biologie. 

Slaapritme

Er zijn eerder onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat het voor tieners moeilijker is om op te staan dan voor volwassenen. Dat komt omdat ze een ander slaapritme hebben. De Volkskrant verwijst naar een studie waarin staat dat nog wel goed onderzocht moet worden of later beginnen ook écht beter is. 

In dezelfde krant zegt hoogleraar chronobiologie en gezondheid, Bert van der Horst, dat hij het Amerikaanse onderzoek goed uitgevoerd vindt: 'Een half uur extra slaap en een half punt hoger op de cijferlijst, dat is niet gering.'

Uitgerust

De Volkskrant schrijft ook dat de Amerikaanse vereniging van kinderartsen middelbare scholen adviseert om het eerste lesuur op te schuiven om slaperige leerlingen te voorkomen (Amerikaanse scholen beginnen wel vaak eerder dan hier). Volgens Van der Horst zou het goed zijn om ook in Nederland over aangepaste schooltijden te praten.

Hij wijst er ook op dat meer dingen de (te korte) slaaptijd van tieners beïnvloeden: sociale aspecten, maar ook het licht uit hun telefoons en laptops.

Anderen lazen ook: Hoe ... val ik sneller in slaap?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten