kouwe douche

Koud douchen: heeft dat nou zin of niet?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Judie Jaspers
Judie
Jaspers

Iedere dag koud douchen is afzien, maar het doet wonderen voor je lichaam en geest. Tenminste, dat wordt vaak beweerd. Het ideale goede voornemen dus. Maar is het ook écht zo?

Adem in en hop, onder die koude straal: wie dat dagelijks doet, voelt zich fitter en vitaler dan ooit. En je zou er ook nog minder ziek van worden. Het is een idee dat er bij sommige mensen diep zit ingebakken. Even googelen levert het volgende beeld op: de plotselinge kou van de douche geeft je lijf het sein: ACTIE, HOUD MIJ WARM. Daardoor zou je immuunsysteem worden geprikkeld, waardoor ziektes minder kans krijgen. Pure logica. Toch?

Immuunsysteem

Nou nee, zegt biomedisch wetenschapper Matthijs Kox (Radboudumc): ‘Er is géén wetenschappelijk bewijs dat koud douchen grote dingen doet voor de gezondheid.’ Maar de methode van iceman Wim Hof, daar is wel iets mee, zegt Kox. Wat Hof doet is veel extremer dan dagelijks koud douchen, maar uiteindelijk draait het om hetzelfde. Door zichzelf bloot te stellen aan extreme kou, maar ook door ademhalings- en meditatie-oefeningen te doen, beïnvloedt Hof naar eigen zeggen zijn immuunsysteem, waardoor hij minder vatbaar zou zijn voor allerlei kwalen.

Hof-style

Kox onderzocht of deze methode daadwerkelijk effect op het immuunsysteem heeft. ‘We gaven twee groepen jonge mannelijke vrijwilligers een stofje waar je kortdurend griepverschijnselen van krijgt. De ene groep was tien dagen in Polen geweest. Daar hadden ze, helemaal in Hof-style, gezwommen in ijswater en in een zwembroek in de sneeuw gelegen (en dat steeds langer). Ook deden ze de ademhalings- en meditatietechnieken.’ Na het toedienen van dat stofje bij beide groepen, merkte Kox iets wat de wetenschap daarvoor niet voor mogelijk hield. Namelijk dat het immuunsysteem om te tuin te leiden is.

‘De getrainde jongens hadden veel minder last van de griepverschijnselen. In hun bloed vonden we ook minder ontstekingseiwitten. Hun immuunsysteem werd eigenlijk voor de gek gehouden. Het reageerde minder sterk, want het deed niet zo zijn best om het tijdelijk ziekmakende stofje op te ruimen. Waardoor er dus minder klachten waren. Het lastige is alleen: we weten niet of het nou de kou, één van de twee andere elementen (de ademhalings- of meditatietechniek) is, of misschien wel een combinatie was dat dat effect had. Dat wordt nu druk onderzocht. Voor sommige ziektebeelden - denk aan auto-immuunziektes zoals reuma, waarbij je immuunsysteem eigenlijk té hard werkt - kan dat van groot belang zijn.’

Herboren

Dan nog iets. Wetenschapper en arts Mariëtte Boon (co-auteur van het boek Vet Belangrijk) adviseert een koude douche van harte, maar om een heel andere reden. ‘De kou zorgt ervoor dat je “goede”, bruine vet actiever wordt, en daardoor verbrand je meer vetten en suikers tot warmte.’ Dat kan dus echt iets betekenen in de strijd tegen overgewicht. Maar ook hierover zijn (helaas) nog veel vragen. ‘Hoe lang moet je koud douchen? Hoe vaak? Na hoeveel dagen doe je het effect weer teniet? Dat moet nog blijken.’ Terug naar de koud-douchers. Snapt Kox dat zij claimen zich stukken beter te voelen sinds ze dat doen? ‘Oh, jazeker. Sowieso als een soort van overwinning op jezelf. En natuurlijk het hele gevoel van fris wakker worden: dat kan een fijne start van de dag kan geven.’ Niks mis mee dus. Maar het is, ook in 2020, te vroeg om er wonderen aan toe te schrijven.

Anderen lazen ook: 5 vragen over winterhanden en -voeten.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden