Foto: Angeliek de Jonge
Reportage vakschool edelsmeden

Priegelen op de vierkante millimeter

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Nathalie
Strijker

Het vak van edelsmid zit flink in de lift. Dat bleek deze week uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Maar wat is er zo leuk aan goud- of zilversmid zijn? 

7Days nam een kijkje op de Vakschool Schoonhoven, de enige (mbo-) school in Nederland waar je dit vak kunt leren.

Aantrekkingskracht

‘Als je van knutselen houdt, is dit de perfecte combinatie van techniek en creativiteit’, zegt eerstejaarsstudent Marrit (16). ‘Dit is een vak dat nooit door computers overgenomen kan worden. Edelsmeden blijven altijd nodig. Misschien is dat wel de aantrekkingskracht?’

Samen met haar klasgenoten heeft ze deze ochtend een praktijkles goudsmeden. En, anders dan de naam suggereert, werken goudsmeden ook met zilver. Het eerste wat opvalt is de rust in het lokaal. Niemand praat, iedereen is heel geconcentreerd bezig aan zijn eigen werkbank. De opdracht is het maken van een zilveren pillendoosje met versiering naar keuze.

Foto: Angeliek de Jonge

Danique (17, hierboven op de foto met vergrootbril) maakt een tropische variant. Haar doosje versiert ze met piepkleine huisjes en palmboompjes die ze uit een dunne plaat zilver aan het figuurzagen is. Een heel precies klusje dat handigheid op de vierkante millimeter vereist. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna alles wat ze op school leren, vertelt ze. ‘Als je het niet leuk vindt om met je handen bezig te zijn, heb je op deze opleiding weinig te zoeken.’

Concentratie

Tegenover Danique is klasgenoot Mark (18) druk met de decoratie van zijn zilveren doosje. Hij heeft iets bedacht met een patroon van boomblaadjes die hij met een speciale techniek ‘afdrukt’ op het zilver van het doosje. Mark heeft het enorm naar zijn zin op de vakschool. ‘Ik was altijd al aan het hobbyen met metaal. Ik maakte al sieraden en heb ook een keer een maliënkolder gemaakt. Toen ik hoorde dat deze opleiding bestond, wist ik meteen dat dit wilde doen. De sfeer hier op school is supergoed. Een enorm verschil met de vmbo-school waar ik hiervoor op zat. Daar ging het vooral om zo hard mogelijk schreeuwen, hier kan iedereen lekker zichzelf zijn. De hele dag achter een computer zitten, zou ik echt niet aankunnen. Daar heb ik ook de concentratie niet voor. Dit werk vraagt ook wel concentratie maar het is nooit eentonig en voor iets wat je leuk vindt, is dat makkelijker op te brengen. ’

Duizenden ringetjes

Mark is hartstikke trots op een aantal werkstukken die hij inmiddels op school afgerond heeft. ‘Heel mooi vind ik bijvoorbeeld de schakelarmband die ik gemaakt heb. Die is opgebouwd uit duizenden ringetjes. Elk ringetje heb ik zelf gemaakt uit zilverdraad dat ik ook weer zelf had gemaakt van restzilver. In die armband zit héél veel uren werk.’

Edelsteenkunde

Op de vakschool wordt trouwens niet alleen gewerkt aan praktijkopdrachten. Ook vakken als Nederlands, Engels (vaktaal!) en natuur-en scheikunde zijn verplicht. Ook een leuk vak is volgens Mark Edelsteenkunde. ‘Daar leer je om niet opgelicht te worden, zodat je bijvoorbeeld niet per ongeluk glas koopt. Soms zijn dat heel simpele trucjes. Als er in een steen kleine belletjes zitten, betekent dat dat er gas in zit. En dan is het gegarandeerd glas. Nep dus.’

Foto: Angeliek de Jonge

Zuurbad

Klasgenoot Rowan (17) haalt intussen snel zijn zilveren doosje uit een zuurbad. Hij legt uit dat dat moet om te voorkomen dat er later lelijke vlekken op het zilver komen. Rowan weet al heel lang dat hij sieradenmaker wil worden. ‘Ik maakte altijd al armbandjes van gevlochten touwtjes enzo. En op school nam ik soms al stiekem materialen als aluminium mee naar huis waar ik dan stiekem ringetjes van maakte. Dit is dus echt helemaal mijn opleiding. Ik wil dit al sinds de brugklas en gelukkig blijkt het nog leuker dan ik al dacht.'M

Meesterstuk

In een afgezonderd hoekje van het praktijklokaal werkt Nick (21) aan zijn afstudeerproject. Hij is inmiddels vierdejaars en werkt aan indrukwekkend werkstuk. Het moet een miniatuur worden van het zonnestelsel, compleet met planeten die kunnen draaien. Aan elk detail heeft hij gedacht. Zo zit bijvoorbeeld het logo van het bedrijf waar hij stage loopt verwerkt in de pootjes van het voetstuk.

Foto: Angeliek de Jonge
Het werkstuk heeft Nick (op de foto hierboven) eerst ontworpen op de computer. ‘Dit moet echt mijn meesterstuk worden, mijn handtekening. Er zitten al heel veel uren in.’ Ook heel veel geld trouwens, want het materiaal moeten de leerlingen zelf aanschaffen. Nick durft bijna niet te zeggen maar in zijn project zit voor zeker vijfduizend euro aan materiaal. ‘En dan reken ik de werkuren natuurlijk nog niet mee. Maar ik zie het als een investering, iets om naam mee te maken.’

Anderen lazen ook: Gun scholieren meer privacy of Goed nieuws: meer meisjes kiezen voor techniek.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten