Selfie

Vloggers houden zich vaak niet aan sluikreclame-regels

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Een reis met touroperator X, een ritje in automerk Y en een T-shirt van kledingmerk Z. Vloggers met veel volgers maken meer sluikreclame dan mag. Vaak blijft het onduidelijk wat ze in ruil krijgen voor het aanprijzen van de merken die in de video's van hun dagelijks leven opduiken.

Het Financieel Dagblad deed onderzoek onder tientallen bekende Nederlandse vloggers en bedrijven die vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden. Zeker vier grote bedrijven zouden sluikreclame via influencers maken: automerk Opel, kledingmerk NA-KD, Marktplaats en reisorganisatie Corendon.

Herkennen

De vloggers vertellen vaak niet of ze geld of gratis producten krijgen voor de producten in hun posts en video's, terwijl dat volgens de regels (Reclamecode Social Media & Influencer Marketing) wel moet.

Ongewenst

Wie producten laat zien of aanprijst, zonder duidelijk te maken of er sprake is van sponsoring, maakt sluikreclame. Dat is op zich niet verboden, maar volgens Stichting Reclame Code wel 'maatschappelijk ongewenst'. Vooral voor kinderen en jongeren is het vaak lastig om reclame te herkennen.

De Stichting Reclame Code lanceert daarom vandaag de campagne: #Ad Herken de reclame op internet'.

Herken de reclame via social media & influencer marketing

Anderen lazen ook: Twee clichéreclames verboden in Groot-Brittannië.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren