tips voedselverspilling

Zo voorkom jij dat (veel) voedsel in de vuilnisbak belandt

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Georgia Oost
Georgia
Oost

Gooi jij meteen je eten weg als het over datum is? Of maak je vaak teveel eten klaar, waarna je de rest gewoon weggooit? Niet slim! Voedselverspilling is een steeds groter probleem aan het worden, terwijl je het eigenlijk makkelijk kan voorkomen. Wij zetten de beste tips voor je op een rijtje.

Een nieuwe campagne genaamd Hoe #verspillingsvrij ben jij? van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, wil mensen meer bewust maken van hoeveel eten er dagelijks wordt weggegooid. Hun doel? Om in 2030 de voedselverspilling te halveren.

Bewust worden

Voedselverspilling is een groot probleem. Jaarlijks per persoon wordt er 41 kilo aan eten weggegooid. Maar als mensen zich aan onderstaande tips houden, wordt dat hopelijk een stuk minder. Maar een eerste goede stap is al: bewust worden van hoeveel eten je verbruikt.

1. Maak precies genoeg eten
Als je eten voor jezelf maakt, zorg dat je dan precies genoeg maakt. Het is zonde om veel te veel te maken, als je weet dat je de restjes niet op gaat eten. Zorg bijvoorbeeld dat je een maatbeker gebruikt als je pannenkoeken gaat maken: dan maak je niet te veel beslag!

2. En als je te veel eten maakt: restjesweek!
Het kan de beste overkomen dat je een keertje te veel eten maakt en eigenlijk nog een hele maaltijd over hebt. Gooi het niet weg! Zorg dat je het goed verpakt en zet het in de ijskast, zo kan je er de komende paar dagen nog van genieten.

3. Juiste koelkasttemperatuur
Vraag aan je ouders op welke temperatuur hun koelkast staat: is het 6 of 8 graden? Dat kan nog wel wat lager! De beste temperatuur voor je koelkast is 4 graden. Bacteriën groeien dan minder snel en dus blijft je eten langer goed.

4. Gebruik je zintuigen: kijk, ruik, proef!
Het gebeurt vaak genoeg dat eten al over de houdbaarheidsdatum is, maar dat je het nog prima kan eten. Gebruik je zintuigen om te checken of je eten nog eetbaar is: kijk of het er goed uitziet, ruik eraan en proef een beetje.

5. Koop geen onnodig eten
Check altijd eerst wat je thuis hebt liggen, voordat je eten voor jezelf koopt in de winkel. Zo voorkom je dat je iets twee keer haalt en daardoor te veel hebt. Het helpt bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje te maken als je naar de supermarkt gaat, zo weet je wat je al in huis hebt.

Anderen lazen ook: Van fast fashion naar duurzame kledingkast.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden