Black Friday - AFP

Met deze tips houd jij je hoofd koel op Black Friday

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Sandra van de Wiel
Sandra
van de Wiel

Heel de week worden we op straat en online al overladen met allerlei acties, maar vandaag is het echt zover: Black Friday. Maar wat zijn de valkuilen?

Korting, korting en nog meer korting: het grote aanbiedingsfestijn wordt elk jaar groter. 'Winkeliers willen met hun actie de aandacht trekken, bijvoorbeeld door te zorgen dat hun aanbieding op veel plekken te zien is of door juist heel opvallend te zijn', vertelt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. 'Als winkeliers deze moeite niet doen, lopen ze het risico dat niemand hun fantastische korting of aanbieding ziet. Daarom is het zo zichtbaar en zijn er dit jaar heel de week al allerlei Black Friday-acties.’

Hebberig van korting

Waarom worden we zo hebberig van al die aanbiedingen? ‘Als iets wat normaal 250 euro kost nu is afgeprijsd naar 150 euro, dan denkt je brein dat je daarmee honderd euro verdient. Want stel dat je hetzelfde item op een ander moment koopt, dan moet je die honderd euro wél uitgeven. Dat zogenaamde verlies, dat voelt als afpakken, kun je voorkomen door nu die aanbieding te scoren', legt hij uit. 'En al die kortingen zorgen er niet alleen voor dat je meer uitgeeft, maar ook dat je duurdere dingen koopt.'

Prijs vooraf verhogen

Vaak verdient een winkelier niet veel aan zo'n actie. 'Toch worden er ook spelletjes gespeeld en is de korting soms minder groot dan dat-ie lijkt. Er zijn winkeliers die de prijs vooraf verhogen waardoor de aanbieding eigenlijk helemaal geen aanbieding is. De Consumentenbond probeert daar op te letten, maar toch gebeurt het gewoon. Ik heb het idee dat er altijd bedrijven zijn die slimmer willen zijn dan de rest', zegt Wessels. Hieronder geeft hij drie tips.

1. Doe onderzoek: 'Om erachter te komen of je een goede deal te pakken hebt, is het verstandig om onderzoek te doen naar de prijs. Als iets is afgeprijsd van 250 naar 150 euro lijkt het een fantastische actie. Tenzij het buiten de actie om ook 150 euro kost. Vooral van elektronica zijn de prijzen van een tijd terug nog goed te vinden.’

2. Vertel erover: ‘Ben je van plan om bijvoorbeeld nieuwe sneakers te kopen? Vertel iemand wat je er maximaal aan wilt uitgeven. Dan kom je minder snel in de verleiding om meer te betalen dan dat bedrag. Je kunt jezelf heel makkelijk overtuigen dat de duurdere schoenen echt veel beter zijn, maar in je achterhoofd weet je dat je jezelf tegenover die ander nog moet verantwoorden.’

3. Bewaar de rust: ‘Hoe meer prikkels, hoe minder goed je kunt nadenken en hoe meer je jezelf laat leiden door gevoel. Dat betekent dat je je veel makkelijker laat overhalen door een verkoper. Daarom is het verstandig om op een rustig moment te gaan winkelen. Of online: zet muziek uit en neem de tijd. Even snel tussendoor iets kopen is geen goed plan.’

Wat vinden jullie van Black Friday?

Noa (14): 'Ik denk wel dat Black Friday een truc is om nieuwe klanten te trekken. Mensen die bij een voor hun nog onbekende winkel naar binnengaan vanwege de aanbieding, gaan er daarna misschien wel vaker naartoe. Of ik zelf ook iets ga kopen? Ja, ik wil graag Dr. Martens-schoenen.'

Melanie (16): 'Ik vind Black Friday aan de ene kant een heel slim concept, want het lokt veel mensen naar winkels. Ik ben zelf niet van plan om iets te kopen, want daar vind ik het veel te druk voor. Ik heb weleens filmpjes gezien van overvolle winkels. En ook online is het vaak zo druk dat websites vastlopen.'

Julia (17): 'Ik vind Black Friday verschrikkelijk. Bijna elke winkel heeft tegenwoordig een actie en je wordt doodgegooid met alle reclame erover. Ik ben zelf niet van plan om iets te kopen. Het is best leuk om iets goedkoper te kopen dan normaal, maar daarvoor ga ik niet die drukte in. Dat vind ik het niet waard.'

Anderen lazen ook: Waarom laten we ons zo gek maken op Black Friday?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden