Meisjes school

Meisjes presteren vaak beter dan schooladvies

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Op de middelbare school bereiken meisjes vaker een hoger niveau dan jongens. Ze doen het dus ook vaker dan jongens beter dan hun leerkracht in groep 8 had ingeschat. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceert.

Sinds een paar jaar is het advies van de basisschoolleraar het belangrijkste bij het maken van een keuze voor een middelbare school. De eindtoets wordt pas gemaakt nadat de leerkracht een eerste schooladvies heeft gegeven. Dat advies kan worden bijgesteld als de score op de eindtoets hoger is dan het advies van de school.

Uit het onderzoek van het CBS blijkt dat 16 procent van de meisjes uit de derde klas (schooljaar 2017-18) vaker op een hoger niveau zaten (dan hun definitieve advies in groep 8) dan jongens. Bij jongens was dat rond de 10 procent.

Bijgestelde adviezen

Uit de CBS-cijfers blijkt dat in schooljaar 2014-15 meisjes vaker hoger scoorden op de eindtoets, op basis van hun schooladvies, dan dat jongens deden. Toch werden schooladviezen voor meisjes niet veel vaker bijgesteld (2,8 procent) dan voor jongens (2,5 procent). Hierdoor bleven de definitieve schooladviezen van meisjes en jongens dicht bij elkaar liggen. 

Bijna 21 procent van de meisjes in 3-vwo kregen een lager schooladvies. Terwijl dit bij de jongens 'maar' bij 14 procent het geval was.

Niveau lager

Bij de jongens is de situatie juist weer andersom: 14 procent van de jongens volgde in de derde klas een niveau dat lager ligt dan het advies dat ze in groep 8 kregen. Voor de meisjes geldt dit voor minder dan 9 procent.

In Het Parool vertelt onderzoeker Herman van de Werfhorst van de Universiteit van Amsterdam dat hij benieuwd is naar de oorzaak van deze verschillen. 'Als het hier om onderschatting gaat en er verkeerd advies wordt gegeven, is dat echt een probleem. Maar, als dit niet het geval is, zegt hij, dan zou dat betekenen dat meisjes zich beter kunnen ontwikkelen op de middelbare school dan jongens. Dat is ook een probleem, maar dan voor de jongens.

'We weten dat meisjes het beter doen in het middelbaar onderwijs. Het idee is dat jongens vaker dan meisjes hun motivatie verliezen op de middelbare school. Als dit de reden is, dan moeten we ons dus meer zorgen maken over jongens.'

Anderen lazen ook: Wel of niet met school naar de kerstmarkt.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten