minder interesse vakken

Scholieren vinden creatieve vakken minder interessant

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lisette Gerbrands
Lisette
Gerbrands

De afgelopen acht jaar daalde de interesse van scholieren in schoolvakken flink. Jongens zijn vooral negatief over talen. Meisjes vinden vakken zoals informatiekunde, levensbeschouwing en gym saaier geworden. Ook het cijfergemiddelde van alle scholieren daalt, dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum Qompas onder 170.000 scholieren.

Voor het onderzoek vroeg het kenniscentrum scholieren naar hun studie- en carrièrekeuze. Volgens de onderzoekers daalde de interesse van 12 naar 9,5 procent.

Met name onder jongens nam de interesse in schoolvakken af: in havoklassen nam de interesse van jongens zelfs drie keer zo hard af als die van meisjes. Vooral creatieve vakken vinden scholieren minder interessant. Creatieve vakken zoals handvaardigheid is niet populair, vooral niet onder jongens. Tekenen lijkt - na een flinke daling - weer wat op te krabbelen de laatste jaren. Voor alle creatieve vakken zoals Muziek en Tekenen geldt dat meisjes ze leuker vinden dan jongens.

Dieptepunt

Jongens zijn, behalve over Engels, ook negatief over de talen. Inclusief Nederlands. Maar ook onder meisjes daalt de interesse voor deze vakken. Duits bereikt bij havo-jongens afgelopen schooljaar zelfs een dieptepunt: het vak krijgt de laagste score in acht jaar. Jongens vonden Frans nooit echt leuk, maar uit dit onderzoek werd duidelijk dat ook de belangstelling van meisjes voor dit vak is gedaald.

Zorgwekkende trend

Voor het vak Nederlands gaat de interesse al jarenlang naar beneden. Vanaf schooljaar 2017-2018 lijkt er weer een lichte opleving onder alle groepen, behalve onder vwo-meisjes: hun belangstelling blijft dalen. Dat matcht met de afnemende interesse voor de studie Nederlands. De VU in Amsterdam schrapte deze studie zelfs omdat er te weinig belangstelling voor is.

De afnemende belangstelling voor het vak Nederlands wordt vooral door experts een zorgwekkende trend genoemd. De Inspectie van het Onderwijs luidde vorig jaar al de noodklok en stelde dat het onderwijs in Nederland in de afgelopen twintig jaar slechter is geworden.

Burn-outs

Docenten schrijven de problemen toe aan het continue lerarentekort en de hoge werkdruk. Iets dat wordt bevestigd door Qompas-directeur en onderzoeker Boris Eustatia. Aan de NOS vertelt hij: 'Veel lesuitval en leraren met burn-outs vertalen zich naar een lagere waardering voor vakken. Een zorgwekkende ontwikkeling, stelt Eustatia.

Volgens Eustatia komt een deel van de dalende interesse van scholieren in vakken ook door de snel veranderende technologie. Scholieren zijn voortdurend afgeleid door hun smartphones, waardoor pp veel scholen smartphones al niet meer mee de klas in mogen. Vind jij dat smartphones afleiden in de klas? Stem hier mee op de stelling van deze week.

Anderen lazen ook: Minister bezorgd over bijles voor Scholieren.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden