neplikes

Facebook klaagt Chinese bedrijven aan om neplikes

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Georgia Oost
Georgia
Oost

De vier bedrijven en drie personen die door Facebook worden aangeklaagd, verkochten nep-likes, -volgers en -profielen op zowel Instagram als Facebook. Deze nepprofielen worden niet alleen door influencers gekocht, maar worden ook gebruikt voor het verspreiden van nepnieuws.

Die nepprofielen worden door computers aangemaakt en daar zitten dus geen echte mensen achter. Je kunt ze vervolgens kopen zodat je populair(der) lijkt op social media. Instagram klaagt de bedrijven en personen die dat doen ook aan.

Nepprofielen

De social media-platformen hebben al langere tijd last van nepprofielen. Omdat ze graag authentiek willen blijven, houden ze eens in de zoveel tijd een grote ‘schoonmaak’ waarbij ze plotseling alle nepprofielen die ze kunnen vinden verwijderen. Die profielen worden gevonden door zelfgemaakte bots die het gedrag van andere nepprofielen bestuderen. Hierdoor kan het nog wel eens voorkomen dat jij of iemand die je volgt plotseling een stuk minder volgers heeft.

Helaas werkt dit niet altijd even goed, op Instagram alleen al zijn er nog 95 miljoen (!) nepprofielen. En als je eventjes op Google intikt: ‘volgers kopen op Instagram,’ vind je tientallen websites waar je voor een paar euro wel duizend volgers kan kopen. Een fluitje van een cent dus. En daar willen Facebook en Instagram maar wat graag verandering in brengen.

Influencers

Die nepvolgers en nep-likes worden vaak gebruikt door influencers die willen doen alsof ze heel veel volgers hebben en dus populair zijn. Ze hopen zo sneller gespot te worden door bedrijven die met ze willen samenwerken: want iemand die meer volgers heeft, wordt sneller gevraagd om mee samen te werken. Maar dat is natuurlijk oneerlijk: bedrijven denken dat zo een persoon veel volgers heeft en betalen veel geld voor een samenwerking, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.

Onder vuur

Facebook ligt de laatste tijd steeds vaker onder vuur, onder andere door de manier waarop het platform met de privacy van haar gebruikers omgaat. Zo is het vaker voorgekomen dat privé-informatie van gebruikers werd doorverkocht aan grote bedrijven. Daar waren mensen lange tijd erg boos over, waarna duizenden mensen hun Facebook-profiel deactiveerden.

Anderen lazen ook: Het rommelt rond Facebook.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden