Politie

Hoe gebruikt de politie social media?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Op Facebook verscheen gisteren een filmpje waarin te zien is hoe drie jongens een andere jongen mishandelen in Spijkenisse. De beelden werden daarna op social media gedeeld met de oproep uit te kijken naar 'deze stoere boys'. Twee verdachten meldden zich daarna op het bureau. De andere werd vandaag aangehouden. Hoe belangrijk zijn social media voor de politie? Drie vragen en antwoorden.

1. Waarom gebruikt de politie social media?

Emile Vermeulen van Politie Utrecht legt in dit filmpje uit dat de politie met een post op WhatsApp, Amber Alert, Facebook of Twitter in één keer heel veel mensen bereikt. Dat is veel effectiever dan als wijkagent 'langs de deuren gaan'. Burgers hebben bovendien andere ingangen en informatie dan de politie.

Zo schrijven onderzoekers dat de Haagse politie de dader van een mishandeling kon aanhouden, nadat burgers hem hadden herkend op een YouTube-video. De politie in Brabant-Zuidoost wist een aanrander op te pakken na plaatsing van een filmpje op YouTube. En twitterende wijkagenten krijgen van burgers bijvoorbeeld informatie over hennepkwekerijen, het afsteken van illegaal vuurwerk, straatraces en auto's of brommers die doorrijden na een aanrijding.

Een andere reden die Vermeulen noemt, is dat de politie in verbinding wil staan met burgers en het contact met hen via social media wil verbeteren. 

Politie Amsterdam eo 1548164438

2. Hoe gebruikt de politie social media?

Honderden (wijk)agenten gebruiken social media om informatie te krijgen over kleine en grote misdrijven. Ze plaatsen oproepen voor getuigen, maar ook beelden van incidenten, waarbij dingen of personen onherkenbaar gemaakt worden als het nodig is.

Soms geven daders zichzelf aan omdat iemand het misdrijf heeft gefilmd en de beelden online heeft gezet. Dat gebeurde gisteren in Spijkenisse. De politie gebruikt ook posts van burgers voor opsporingswerk.

3. Zitten er risico's aan?

Journalisten van KRO-NCRV bekeken in 2017 149 video's van politievloggers over hun werk. In 28 gevallen waren te veel persoonsgegevens van verdachten of slachtoffers in beeld. Hun gezichten waren wel onherkenbaar gemaakt, maar de omgeving niet. De journalisten schrijven dat ze daardoor een aantal adressen konden achterhalen. De politie beloofde daarna beter te letten op privacyschending op social media. Deze vlog zou een voorbeeld van die zorgvuldigheid zijn.

Een ander risico van burgers ('17 miljoen agenten') betrekken bij opsporingen is dat mensen voor eigen rechter gaan spelen. Ook kunnen ze bij een onderzoek in de weg lopen of belangrijke sporen wissen.

De voors en tegens van meespeurende burgers zie je in deze video. 

17 miljoen agenten video

Anderen lazen ook: Politie grijpt in bij gewelddadige WhatsAppgroep.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren