BTS

K-pop is enorm populair, hoe komt dat?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Cora
van der Weij

De Zuid-Koreaanse popmuziek K-pop is enorm populair in westerse landen. Azië-kenner Manya Koetse legt het uit. 'Het is een totaalpakket. Een tot in de perfectie uitgewerkt product.'

Koetse: ‘Voor mijn internationale site What’s on Weibo houd ik de K-pop scene in de gaten. Weibo is het grootste online platform in China. Op mijn site schrijf ik over de social media-trends in China. En ook over de populaire cultuur in heel Azië. K-pop is daar al heel lang enorm populair. Het is echt een grote hype. En nu komt die golf ook naar Europa en de Verenigde Staten.’

Van jongs af getraind

‘Wat veel mensen zo aantrekt in K-pop is dat het meer is dan een bandje of een singer-songwriter. Je krijgt een totaalpakket. Je kunt het een beetje vergelijken met de Disney-fabriek. Artiesten als Justin Bieber en Selena Gomez zijn door Disney van jongs af aan getraind om te kunnen acteren en te dansen en zingen. Hetzelfde is eigenlijk aan de hand met de K-pop-producers. In Zuid-Korea zijn er drie heel grote entertainmentbedrijven die de jongens en meisjes al vanaf dat ze een jaar of twaalf zijn trainen om op te treden en op allerlei gebieden heel sterk te worden. Dus dansen, zingen, maar ook in hun uiterlijk en hun fashion.’

MONSTA X in Changwon (Zuid-Korea) in 2017  Foto AFP

Visueel spektakel

‘K-pop is een tot in de perfectie uitgewerkt product. En dat bedoel ik niet negatief. K-pop-artiesten zijn keihard werkende en goed opgeleide mensen. Ze zijn helemaal op elkaar ingespeeld. Ze worden ook zo uitgezocht dat ze goed bij elkaar passen. Allemaal hebben ze hun eigen karakter en hun eigen talent. Eentje is de leider. Een ander is wat zachter. Weer eentje is de rebel. Samen vormen ze een verhaal. Bovendien kunnen ze allerlei stijlen zingen. Niet alleen vrolijke preppy pop, maar ook rap. En hiphop. Je ziet het ook aan de clips. Dat is één groot visueel spektakel.’

Fascinerend en fris

‘Waarom ze ook zo populair zijn is omdat ze zich blijven vernieuwen. En ze zingen vaak meertalig. Koreaans, Mandarijn, Japans, Engels... Zo kunnen ze veel mensen aanspreken. Daarnaast spelen social media een grote rol bij het bekend worden en het verspreiden van nieuws over de groepen. BTS bijvoorbeeld is het afgelopen jaar meer genoemd op Twitter dan Justin Bieber. En wat ook zo is: veel jongeren in Europa zijn nu dol op Azië. Japan, China en nu ook Zuid-Korea hebben een grote aantrekkingskracht. Dat is fascinerend en anders. K-pop is gewoon een ijzersterke, gave en frisse formule.’

BTS (방탄소년단) 'IDOL' Official MV

Vond je dit interessant? Lees dan ook eens: Welkom in Zuid-Korea, het land van Kim, Lee en Park.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsAppFacebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden