schiphol vals alarm

Kapingsalarm op Schiphol: wat was er aan de hand?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Lisette Gerbrands
Lisette
Gerbrands

Woensdagavond werd alarm geslagen op Schiphol. Hulpdiensten rukten massaal uit en de Koninklijke Marechaussee ging op onderzoek uit. Wat was er aan de hand?

Wat was er precies aan de hand?

Woensdagavond werd een verdachte situatie geconstateerd waarna verschillende gates op de luchthaven werden afgesloten. Lange tijd bleef onduidelijk wat er precies aan de hand was. Omdat het mogelijk om een kaping zou gaan werden passagiers op afstand gehouden. Kort na 19.00 uur werd de situatie opgeschaald naar Grip 3. Daarmee wordt aangegeven dat het welzijn van grote groepen mensen binnen één gemeente in gevaar is. Het Tweede Kamerdebat (over Nederlandse jihadisten) werd rond half negen stilgelegd zodat minister van Justitie Ferd Grapperhaus zich op de gebeurtenissen rondom Schiphol kon richten.

Uiteindelijk bleek het vals alarm. Een piloot van Air Europa activeerde het kapingsalarm per ongeluk toen hij aan een stagiair wilde uitleggen wat alle codes en knoppen betekenen, zo meldt een bron aan De Telegraaf..

schiphol vals alarm

Wat is een GRIP situatie?

Grip staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. Hiermee wordt bepaald hoe de coördinatie tussen hulpverleningsdiensten verloopt. Dit moet ervoor zorgen dat grotere incidenten onderling meer gecoördineerd en beter afgehandeld worden.

In totaal zijn er zes fases: Grip 1 tot en met 5 en Grip Rijk. Hierbij is 1 de 'minst erge' fase en staat Grip 5 voor een ramp of crisis in meerdere regio’s. Grip Rijk wordt gebruikt wanneer de Nationale veiligheid in het geding is óf kan zijn.

Hoe is de situatie nu?

De melding leidde tot flink wat inzet van hulpdiensten en het op slot gaan van een deel van Schipdol. Toen bleek dat het vals alarm was is het vliegtuig van de Spaanse luchtvaartmaatschappij in de loop van de avond alsnog opgestegen. Air Europa heeft inmiddels excuses aangeboden voor de peperdure fout. 

Het 'foutje' gaat waarschijnlijk wel grote financiële gevolgen hebben. Tientallen vluchten werden vertraagd en er moesten vele politiewagens en brandweerauto’s in actie komen. Ook werden twee traumahelikopters opgeroepen.

schiphol vals alarm

Wat was er dan aan de hand in Utrecht?

Een woordvoerder van ProRail liet via Twitter weten dat er op Utrecht Centraal op de handbrandmelder was gedrukt op. Als iemand dit alarm indrukt gaat het ontruimingsalarm af. Het was loos alarm en staat los van de situatie op Schiphol. Wie dit heeft gedaan wordt nog onderzocht.

Anderen lazen ook: 7 op de 10 jongeren hebben geen last van vliegschaamte.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten

Geen inhoud gevonden