Schoolnieuws

'Leerlingen moeten docenten beoordelen'

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Leander
den Boer

Docenten zijn er in alle soorten en maten. Er zijn steengoede, maar ook leraren met genoeg ruimte voor verbetering. Scholierenvakbond LAKS heeft daar een idee voor: LED, Leerlingen Evalueren Docenten. 

Deze week publiceerde het LAKS een rapport over de Scholierencongressen 2014-2015. Op die evenementen mochten scholieren van heinde en verre hun meningen geven over verschillende onderwijszaken. Tijdens deze congressen stond de motivatie van scholieren (en het gebrek daaraan) centraal. Belangrijkste conclusie: de motivatie van de leerling is grotendeels afhankelijk van de inzet en kwaliteit van de leraar. En het LAKS is ervan overtuigd dat scholieren zelf het beste docenten kunnen vertellen hoe ze hun lessen kunnen verbeteren. Met een betere leraar voor de klas zijn leerlingen gemotiveerder en leren ze meer, is dus de gedachte.

Handboek
Maar hoe kunnen scholieren docenten nou - serieus - gaan beoordelen? Andrej Josic, voorzitter van het LAKS: 'We hebben daar een handboek voor ontwikkeld, LAKS Loves LED, waarin staat hoe leerlingen docenten zouden kunnen beoordelen.’

Op sommige scholen gebeurt dit zelfs al. Zo spelen leerlingen van KSG De Breul in Zeist al 35 jaar een rol bij het aannemen van nieuwe docenten en houden scholieren op het Maartenscollege in Groningen sollicitatiegesprekken met eventueel toekomstige leraren.

Het LAKS-bestuur, met in het midden voorzitter Andrej Josic.

Verbeterpunten
Een oplossing ligt dus niet per se bij een cursus of bijscholing voor de docent, maar bij de leerlingen, vindt het LAKS. ’Het gaat meer om een gefundeerde conclusie vanuit de leerlingen, die concrete verbeterpunten voor docenten moeten hebben’, zegt Josic. Dus niet zeggen 'Hij is gewoon een slechte leraar', maar wel bijvoorbeeld 'Hij praat veel te snel, waardoor we niet genoeg tijd hebben om aantekeningen te maken.' Ook stelde het LAKS een lijst op van concrete eisen waaraan een goede leraar zou moeten voldoen:
De tips uit de LAKS-eindrapportage van de scholencongressen 2014-2015.

Tips
In het rapport geeft het LAKS meerdere aanbevelingen en tips om de motivatie van leerlingen te stimuleren. Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe moeten al deze ideeën in de praktijk worden gebracht? Dat maakt het LAKS, buiten het docentenbeoordelingshandboek, niet concreet. Josic vertelt: ‘Wij zijn slechts het geluid van de leerlingen, we hebben het idee verspreid bij het ministerie van Onderwijs en het is aan de minister de taak onze aanbevelingen in de praktijk uit te voeren.’ In de Tweede Kamer werd gelijk al bij de PVDA en VVD steun gevonden voor het voorstel scholieren mee te laten doen aan de beoordeling van leraren. We houden je op de hoogte.

Bovenste foto: ANP (archiefbeeld)

Op de hoogte blijven van al het onderwijsnieuws? Hier vind je ons overzicht van al het schoolnieuws op onze site.

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten