schooladvies citotoets

Middelbare scholen willen minder toetsen

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Vera Bosch
Vera
Bosch

Ben je eindelijk klaar met je toetsweek: staat de volgende alweer voor de deur. Middelbare scholen geven toe dat ze de afgelopen jaren té veel toetsen hebben opgegeven. Daarom willen ze nu iets gaan doen aan deze ‘toetscultuur’.

Door het hoge aantal toetsen zagen middelbare scholen steeds vaker gestreste leerlingen. Ook besloten veel leerlingen alleen nog maar te leren als iets meetelde voor een cijfer. Ze gingen van proefwerk naar proefwerk zonder een tijdje rust. En dat moet veranderen vinden veel middelbare scholen nu, schrijf het AD.

Geen cijfers

Daarom zijn ze begonnen met een nieuwe manier van lesgeven, ook wel formatieve evaluatie genoemd. In plaats van het opgeven van proefwerken en tussentijdse overhoringen zullen de scholen doormiddel van quizjes, projecten en vragen kijken naar het niveau van leerlingen. Deze dingen tellen niet mee voor een cijfer, waardoor de druk iets lager wordt. De docenten hopen dat de leerlingen hierdoor beter weten wat ze moeten leren en gemotiveerder zijn.

Moeilijker dan gedacht

In totaal zijn al tientallen middelbare scholen die de nieuwe methode uitproberen. Soms doet de hele school mee en soms alleen één klas of één leraar. Toch blijkt de nieuwe lesmethode moeilijker dan gedacht. Want hoe moeten de scholen nu de voortgang van de leerlingen toetsen? Om dat probleem op te lossen moet de komende tijd nog geëxperimenteerd worden. 

Anderen lazen ook: De 7 typen leerlingen tijdens een toets. 

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren