Rihanna

Ophef rondom make-upmerk Rihanna

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Marinde Hurenkamp
Marinde
Hurenkamp

Veel kritiek nadat Fenty Beauty, het make-upmerk van zangeres Rihanna, een nieuwe highlighter aankondigde. Het probleem was de naam van het roze gezichtspoeder: Geisha Chic. Heel ongelukkig gekozen, vonden fans van het merk. 3 vragen (en antwoorden) over de ophef.

1. Wat was de ophef?

Mensen waren boos over de naam Geisha Chic. 'Ik ben superblij met deze lancering', schreef iemand. 'Het enige spijtige is de naam. Een naam als deze negeert de volledige geschiedenis en de onderdrukking van een geisha. De kleur van deze highlighter is echt prachtig, maar ik ga hem gewoon niet kopen door de ongelukkig gekozen naam. Is het niet mogelijk om die nog aan te passen?'

Een aantal twitteraars liet weten de naam 'ongepast' en 'respectloos' te vinden. 'Geisha Chic? Voor een merk dat 'voor iedereen' wil zijn, jakkes.' schreef iemand op Instagram. Anderen vonden de naamgeving ongevoelig ten opzichte van de Aziatische cultuur. 

Jessica 1554380009

2. Wat is een geisha?

Een geisha is in Japan een gezelschapsdame. Ze vermaakt gasten met gesprekken, dans, muziek en zang. Haar uiterlijk moet aan verschillende regels voldoen en één ervan is perfect aangebrachte make-up. Omdat de opleiding van een meisje tot geisha al op jonge leeftijd begint, en omdat geisha's het imago hebben dat ze alleen mannen bedienen, wordt het beroep vaak met onderdrukking in verband gebracht.

3. Wat gebeurde er daarna?

Fenty Beauty liet weten de kritiek terecht te vinden en besloot de highlighter niet te verkopen. De lancering wordt uitgesteld tot een nieuwe naam bedacht is.

Anderen lazen ook: Gedoe om 'racistische' galajurk.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren