Slaap jij altijd lekker? Foto: Unsplash

Slaapproblemen? Met deze tips slaap jij als een roos

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Georgia Oost
Georgia
Oost

Kun jij weleens slecht in slaap vallen? Je bent niet de enige. Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt een kwart van de Nederlands vanaf 25 jaar oud slecht slaapt.

Slaapproblemen zorgen voor moeite met concentratie, een slecht humeur en vergeetachtigheid. Dat wil je niet hebben toch? Daarom geven wij je tips zodat je s’ nachts geen schaapjes hoeft te tellen.

1. Zorg voor frisse lucht in je kamer.

Een lekker briesje en wat frisse lucht in je kamer is goed voor je slaap. En als je het daardoor een beetje koud krijgt is dat niet erg: je valt dan sneller in slaap.

2. Dicht die gordijnen!

Het is heel belangrijk om een lekker donkere kamer te hebben: dan slaap je het diepst. Als er een beetje licht in je kamer is slaap je al snel slechter. Dus doe de gordijnen dicht!

3. Doe je elektronica weg.

Doe minimaal een uur voordat je gaat slapen je telefoon, laptop en tablet weg. Door de felle schermen wordt je brein namelijk heel wakker en actief en daardoor val je minder snel in slaap. Lezen (7Days bijvoorbeeld) kan dan juist weer wel.

4. Zorg dat je hoofd leeg is.

Ben jij nog elke avond aan het nadenken over wat je die dag hebt gedaan of wat je de volgende dag staat te wachten? Een vol hoofd maakt het moeilijker om in slaap te vallen. Je kunt je gedachten meer tot rust brengen als je bijvoorbeeld even opschrijft waar je aan denkt, rustiger gaat ademhalen of een boek leest.

5. Beweeg!

Beweging is goed voor je lichaam: je blijft gezond, energiek én je lichaam kan dan s’ avonds beter tot rust komen. Pak bijvoorbeeld vaker de fiets of ga een stukje wandelen.

6. Eet niet teveel voor het slapen.

Het is niet handig om meteen na een volle maaltijd je bed in te duiken - dan kun je namelijk buikpijn krijgen. En het is ook niet handig om teveel suiker te eten vlak voordat je gaat slapen - dus laat dat chocolaatje maar liggen voor de volgende ochtend.

7. Neem een warme douche of bad.

Een lekkere warme douche of bad brengen je lichaam tot rust en in snooze modus. En bonus voor als je lekker ruikt: dan ben je nóg meer ontspannen voor een geweldige nachtrust.

8. En... maak je niet druk als slapen niet lukt.

Lig je wakker? Ga dan niet stressen over dat je niet kan slapen: dat werkt averechts. Accepteer dat het niet lukt, denk aan leuke positieve dingen en blijf in bed liggen. De slaap komt echt wel!

Anderen lazen ook: 7 dingen die je overdag kunt doen om beter te slapen.

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten