Beeld Netflix

Verbod op challengefilmpjes

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Cora
van der Weij

De cinnamon challenge. De choking game. De tide pod challenge. Vanaf nu zijn filmpjes van zulke gevaarlijke stunts op YouTube verboden.

‘YouTube biedt een plek voor heel veel geliefde stunts en challenges die viral gaan. Maar we trekken een grens als grappig verandert in schadelijk of gevaarlijk’, zegt het platform in een verklaring. Verschijnen er toch video's met gevaarlijke challenges, dan worden ze zonder pardon verwijderd. Degene die 'm plaatste krijgt een waarschuwing. Wie vaker dan drie keer de fout in gaat, wordt van YouTube gekieperd.

Bird Box

Het komt door de Bird Box challenge dat YouTube nu besluit om de regels aan te scherpen. Tijdens deze challenge proberen mensen om geblinddoekt over straat te lopen en bijvoorbeeld hun hond uit te laten. Er zijn zelfs mensen die met een blinddoek voor achter het stuur van hun auto kruipen. Filmpjes hiervan worden massaal gedeeld op social media. De naam verwijst naar de gelijknamige Netflix-film waarin Malorie (Sandra Bullock) in een apocalyptische wereld leeft waar je door oogcontact wordt gedwongen om zelfmoord te plegen. Malorie gaat geblinddoekt door het leven om zichzelf en haar gezin te beschermen.

Beeld YouTube

Gezellig

Dat mensen Bird Box nu in real life gaan nadoen is levensgevaarlijk, vindt Netflix ook zelf. De zender riep eerder deze maand al op om toch vooral niet aan de challenge mee te doen. En voor YouTube zijn de blinddoekfilmpjes nu dus de aanleiding om 'nee' te zeggen tegen deze en alle andere stunts waarbij jij en anderen gewond kunnen raken. Of erger. Onschuldige en gezellige stunts als de bottle flip en de ice bucket challenge mogen natuurlijk nog wel, zegt YouTube. Wellicht ten overvloede.

Anderen lazen ook: Online challenges: waarom gaat iemand zo ver?

Altijd op de hoogte blijven van nieuws dat voor jongeren interessant is? Volg ons via WhatsApp, Snapchat, Facebook of Instagram. Of neem een proefabonnement op de krant!

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren