Wachten op je examenuitslag doe je zo

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Govrien Oldenburger
Govrien
Oldenburger

Voor de 207.204 scholieren die eindexamen hebben gedaan is vandaag de grote dag van het nagelbijten. Massaal wordt gewacht op het gevreesde telefoontje met de uitslag. Hoe ga je daarmee om? De 7Days-bloggers houden het hoofd koel (of iets minder koel). 

Met 7Days-bloggers Puck (18) en Cas (18) gaat het prima. Puck verwacht hét telefoontje tussen half twee en drie uur, maar denkt dat ze wel geslaagd is. Cas denkt dat-ie om 15 uur wordt gebeld. Wat ze doen om de tijd te doden? ‘Ik heb met vriendinnen samen de n-termen bekeken, de tijd gaat snel dus ik heb geen specifiek tijdverdrijf’, zegt Puck. De n-term staat voor normeringsterm en die zorgt voor de omrekening van scores in cijfers. Cas doet vooral wat hij de afgelopen dagen heeft gedaan: lekker vakantie vieren. 

Sanne (19) gaat er wat anders mee om. 'Ik denk dat ik me nog nooit zo gestresst heb gevoeld', vertelt ze. 'Ik heb de hele nacht gedroomd over telefoons.' Omdat ze ziek was tijdens de examens heeft ze die niet zo gemaakt als ze wilde en is het dus best nog even spannend. 'Om de tijd te doden ren ik rondjes om het huis en ruim ik het hele huis op (zal mijn moeder blij mee zijn)´, stuurt ze. 'Ik pak de stofzuiger erbij en ga lekker mee schreeuwen met I want to break free van Queen.' 

Vieren?

Wat ze gaat doen na het telefoontje is afhankelijk van de inhoud ervan. 'Als ik geslaagd ben hang ik mijn regenboogvlag buiten. Als ik gezakt ben kruip ik weg in een hoekje en kom ik eventjes niet meer tevoorschijn. Verder was ik van plan de stad in te gaan en het te gaan vieren met mijn vrienden.' Puck gaat als eerste haar cijfers inzien op school, hopelijk champagne drinken en de vlag uithangen. Cas moet binnen een half uur op school zijn om papierwerk af te handelen. 'Wat nog wel een probleem zou kunnen worden', denkt hij. 'Want ik moet een uur fietsen naar school.'

Tips van de bloggers:

  • Zorg dat je bezig bent: kijk een serie met vriendinnen, ga lunchen met je moeder. Als je iets doet wat je leuk vindt, is het zo half 2!
  • Check niet je Facebook en leg je telefoon weg, zodat je niet kunt lezen over anderen die al geslaagd zijn. 

  • Zorg dat je telefoon goed opgeladen is: beetje jammer als-ie net leeg is als je gebeld wordt. 

Algemene anti-stresstips:

  • Eet en drink gezond: vermijd bijvoorbeeld cafeïne (energydrinks) en suiker, daarvan word je onrustig.

  • Beweeg. Wie sport of beweegt, voelt zich minder somber en piekert minder. En dat kan ook best op één plek, naast je telefoon. Denk maar aan het programma Nederland in beweging!.

  • Ontspan. Kijk een filmpje, ga even in de zon zitten. Alles om je aandacht wat af te leiden.

  • Doe een ademhalingsoefening van tien minuten. Ga zitten en adem rustig in en uit. Concentreer je op je ademhaling. Als je wordt afgeleid breng je gewoon je aandacht weer terug naar je ademhaling. Ook als het honderd keer gebeurt.  

​Meer anti-stresstips vind je hier

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten