Schoolnieuws

Wat is er mis met het vak Nederlands?

DEEL DIT ARTIKEL Facebook
Govrien Oldenburger
Govrien
Oldenburger

Het moet helemaal anders met het vak Nederlands. Het heeft te weinig inhoud en is niet uitdagend genoeg. Dat zeggen wetenschappers en docenten. Vrijdag bieden ze een manifest aan met ideeën om het vak te verbeteren. Daarin staan acht stellingen. Een van de bedenkers, Peter-Arno Coppen van de Radboud Universiteit, praat ons er doorheen.

1: Bewust geletterd
‘Het vak Nederlands bestaat nu uit lezen en schrijven. Daarbij gaat het alleen over hoe je boeken leest, hoe je schrijft en hoe je geen fouten maakt. Wij willen daar bewúste vaardigheden van maken, gebaseerd op kennis en inzicht. Scholieren leren veel ezelsbruggetjes en vuistregels, zoals het kofschip. Die nodigen je uit om op te houden met nadenken. Dat is geen kennis. Waarom dat kofschip bestaat, weet niemand.’ 

2: Doen maar ook denken
‘Nederlands zit vol met opdrachten en schrijfoefeningen. Je moet een hoop doen. De vraag is: moet je wel genoeg denken, of is overal een ezelbrug voor? Het is veel interessanter om na te denken welke keuzes je hebt. Als leerlingen het vak saai vinden, wat zo is, dan is dat de reden.’

3: Vorm maar ook inhoud
‘Het vak gaat nu over vorm, spelling, grammatica en fouten vermijden. Maar het moet ook gaan over de inhoud. Daarover zijn veel nieuwe inzichten en het is doodzonde dat die nog niet worden toegepast. Je moet bijvoorbeeld boeken lezen. Dan lees je de samenvatting en je praat er wat over maar wat heb je daaraan? Pas als je het kunt plaatsen in een context leer je er wat van.’ 

4: Meer samenhang
‘Boeken van het vak Nederlands bestaan uit verschillende hoofdstukken die niks met elkaar te maken hebben. De samenhang tussen taal, communicatie en literatuur moet beter worden benut. Je kunt bijvoorbeeld één tekst op verschillende manieren bekijken. Hoe wordt het geformuleerd, hoe is het betoog opgebouwd, welke vorm heeft het? Waar verwijst het naar? Welke perspectieven zijn er?’ 

5: Beloon inzicht
‘Nu gaat het in toetsen alleen over leesvaardigheid. Veel wordt getoetst door het toepassen van trucjes. Het is zelfs zo dat je, als je te veel nadenkt een verkeerd antwoord kunt kiezen. Je krijgt dus punten omdat je een trucje toepast, terwijl wie nadenkt geen punten krijgt. Een drogredenering kun je herkennen aan bepaalde woordjes, maar heb je het dan écht begrepen?’ 

6: Toets ook schrijven landelijk
‘Het afgelopen jaar trokken ze tijdens het examen leesvaardigheid punten af als je spelfouten maakte. Wij zeggen: toets dan gewoon de schrijfvaardigheid. En doe het niet zo halfslachtig. Het is een belangrijk onderwerp: je leert meer als je schrijft dan als je leest. Het is dus waardevol om dat centraal te toetsen.’  

7: Minder werkdruk voor docenten 
Nederlands is een kernvak. Iedere leerling volgt het, waardoor er veel grote klassen zijn. Een docent heeft dus vaak zes of zeven klassen onder zijn hoede. Als je een werkstuk laat maken, heb je dus al snel 210 werkstukken na te kijken. We hebben geen pasklaar antwoord over hoe je dit kunt veranderen, maar het is wel nodig om de andere veranderingen door te voeren. Want daarvoor moet een docent tijd hebben.’  

8: Samenwerking en uitwisseling
‘In 25 jaar is er steeds minder contact geweest tussen wetenschappers en docenten. Het zijn gescheiden werelden. Er moet meer samenwerking komen. Er bestaat veel kennis over en weer. Daar krijg je rijker materiaal van, meer plezier en een beter resultaat.’ 

'Met dit manifest willen we de overheid aanzetten om de eindtermen aan te passen. Zodat leerlingen geen kale, maar rijkere vaardigheden leren. De structuur van het vak moet veranderen. Nu is de tijd daar rijp voor. Dit komt niet zomaar van een paar wetenschappers. We hebben met honderden mensen gepraat, inclusief leraren en leerlingen en we zijn het met elkaar eens. Nederlands is een prachtig vak maar het komt er niet altijd uit.' 

Op de hoogte blijven van al het nieuws dat voor jongeren interessant is? Meld je aan voor onze gratis WhatsApp-dienst, download onze gratis nieuwsapp of neem een proefabonnement op de krant. 

DEEL DIT ARTIKEL Facebook

Reageren

Gerelateerde Berichten