3
Carry Slee
Overamstel
€ 14,99
272
12+

Vriendschap, liefde en een vechtscheiding. Daarover gaat Kapot, het nieuwe 12+-boek van Carry Slee. Als mensen niet goed naar elkaar luisteren, kan de boel flink ontsporen, weet de schrijfster uit ervaring. ‘Ik hoop dat lezers, als ze zelf in zo’n situatie zitten, zichzelf geen verwijten maken, maar beseffen: die scheiding is niet van mij, maar van mijn ouders.’

Kapot is het verhaal van Thijs en Julia, een onafscheidelijke broer en zus. Ze spelen samen in een band en horen bij dezelfde vriendengroep. Als hun ouders heftig beginnen te ruziën en elkaar het leven zuur maken, verandert dat. Hun vader gaat op een woonboot wonen, zogenaamd als noodoplossing. Thijs en Julia worden gedwongen te kiezen en komen plotseling tegenover elkaar te staan.

Je boeken gaan vaak over problemen. Waar haal je de inspiratie vandaan voor een nieuw verhaal?
‘Ik schrijf over wat ik om me heen hoor en lees. Vechtscheidingen komen veel voor: jaarlijks vallen zo’n zeventigduizend gezinnen uit elkaar en 20% van die scheidingen eindigt problematisch. Ik heb in mijn omgeving gezien hoe kinderen daar het slachtoffer van worden. Ouders zijn soms zo wanhopig, dat ze hun kinderen betrekken in de strijd.’

Bij de ouders van Thijs en Julia gaat het er nogal heftig aan toe. Ze schelden elkaar de huid vol en spelen de kinderen tegen elkaar uit.
‘Ja, dat gebeurt. Er zijn ouders die zo boos en gefrustreerd zijn dat ze hun ruzie over de hoofden van de kinderen uitvechten. Ze zijn heel erg met zichzelf bezig en gunnen elkaar niks meer. De ‘gunfactor’ verdwijnt. Dat betekent dat als vader iets leuks voorstelt om met zijn kind te gaan doen, moeder dat niet goed vindt - en omgekeerd. Zo wordt een kind inzet in de strijd, dat is schadelijk.’

Hoe heb je je ingeleefd in Thijs en Julia?
‘Zelf ben ik ook kind van gescheiden ouders. Die ervaring kon ik tijdens het schrijven gebruiken. Wij werden ook voor het blok gezet: mijn zusje koos voor mijn vader en ik vond mijn moeder zielig. Dat gebeurt ook bij Thijs en Julia, terwijl ze zo’n leuke relatie hebben. Ik hoop dat kinderen mijn boeken met plezier lezen. En, als ze zelf in zo’n situatie zitten, dat ze zichzelf geen verwijten maken, maar beseffen: die scheiding is niet van mij, maar van mijn ouders.’