4.5
Anna Woltz
Querido
13.99 euro
166
11+

Anna Woltz (34) heeft gisterenavond tijdens het Kinderboekenbal in Haarlem de Gouden Griffel voor haar boek Gips gewonnen. Waar gaat het over en wat vond onze recensent Annemarie Terhell van het boek?

'Gips speelt zich af tijdens één dag in het ziekenhuis. Als Fitz’ zus Bente uitglijdt en haar vingertopje afsnijdt, belandt ze plotseling middenin die vreemde witte fabriek waar verplegers en artsen de baas zijn. Ze mompelen in geheimtaal en kijken alsof ze vandaag al minstens zeven levens hebben gered, denkt Fitz. Als ze boos wordt op haar ouders en de lift invlucht, ontmoet ze op de bovenste verdieping Adam, een norse vijftienjarige jongen vol geheimen. Terwijl ze uitkijken over de besneeuwde stad, sluiten ze een weddenschap af om een broodje kroket.

Gipskamer
Dat gevoel dat de wereld ineens betoverend anders wordt als gaat sneeuwen of als de stroom uitvalt zoals in Honderd uur nacht, dat is helemaal Anna Woltz. Het geeft ruimte voor het onverwachte en dat is haar specialiteit. Woltz sleurt je mee langs alle hoeken en gaten van het ziekenhuis, ze arrangeert een geheime bijenkomst in het stiltecentrum en stuurt Fitz met haar nieuwe vrienden uit stelen in de gipskamer. Hoe onwaarschijnlijk dit hele avontuur ook is, je gaat er moeiteloos in mee.

Heen-en-weer tas
Gips gaat over liefde en over het toelaten van een ander in je leven. Iedereen heeft daar zijn eigen problemen mee. Adam weigert iets te voelen voor zijn babybroertje in de couveuse. Fitz is stiekem verliefd, maar gelooft niet meer in liefde, nu zelfs haar ouders zijn gescheiden. Ze is behoorlijk kwaad dat zij nu met een heen-en-weer-tas moet slepen. Tijdens deze ongewone dag  ontdekt ze: ook al is liefde niet voor eeuwig, misschien moet je je soms maar gewoon overgeven en springen. Gewoon voor het moment, voor het nu.'

Benieuwd hoe onze boekenredactie over andere pas verschenen boeken en strips denkt? Al onze recensies vind je hier.