De Geus
€19,95
Aantal blz:
288
Leeftijd:
15+

In april 2012 verongelukte er een bootje met vluchtelingen op de Middellandse zee. Aan boord bevond zich Samia Yusuf Omar, een jonge Somalische atlete, die in Europa op zoek wilde gaan naar een coach om haar klaar te stomen voor de Olympische Spelen in Londen. De Italiaanse schrijver Giuseppe Catozzella verdiepte zich in haar levensverhaal en schreef het verpletterende boek De geur van vrijheid.

De geur van vrijheid begint als Samia en haar beste vriend en buurjongen Ali kletsnat van het zweet uitpuffen onder een acacia. ‘Wil je mijn abaayo zijn?’ vraagt Ali. ‘Mijn zus?’ Stoeien en nahijgend beloven ze elkaar levenslang trouw te blijven. Allebei zijn ze op dat moment acht jaar oud. De jaren die volgen brengen ze intens samen door. Samia wil atlete worden en Ali wordt haar coach. Ze heeft geen schoenen, geen sportkleren, maar rent alsof haar leven er vanaf hangt. Terwijl de gevechten in Mogadishu steeds grimmiger worden, blijft Samia trouw sprintjes trekken op het erf en rent ze overdag door de wijken van de stad.

Voorvechtster
Op haar tiende wordt Samia de snelste van de stad en ze spaart een jaar lang voor een buskaartje naar Hargeisa in het onafhankelijke noorden, waar ze de snelste sprintster van het land wil worden. Trainen wordt steeds lastiger. De islamitische milities zijn sterker geworden en fundamentalisten hebben de macht overgenomen. Alles is verboden, niets kan en mag meer. Toch blijft Samia in boerka door de stad rennen tussen de stofwolken en in de brandende zon. Haar droom is: olympisch kampioen worden en daarmee vechten voor de vrijheid van de Somalische vrouwen.

Al Jazeera
Giuseppe Catozzella stuitte bij toeval op Samia’s verhaal, schrijft hij achterin, door een item op Al Jazeera. Hij bezocht Samia’s zus na het ongeluk in Helsinki, die hem alles over hun jeugd vertelde. Catozzella schrijft kleurrijk en met detail over het leven van alledag op het erf in een oorlogsstad, over de tradities, de hechte familiebanden, de vastberadenheid van Samia en de stoet aan rampen die het gezin ten slotte uit elkaar scheurt. Zijn stijl is eenvoudig, hij kleurt gezichten en relaties in, maar laat het verhaal over dit uitzonderlijk vastberaden meisje voor zichzelf spreken. En dat is genoeg om je compleet omver te blazen.

De Tocht
Vooral de passages over ‘de Tocht’- zoals Afrikanen de illegale reis naar Europa noemen - zijn ontzettend pijnlijk. Overgeleverd zijn aan mensensmokkelaars die je voortdurend oplichten, maandenlang bivakkeren als geiten in een hok en nooit weten wat je de volgende minuut te wachten staat. De Tocht verandert je voorgoed, schrijft Catozzella. Ook jou als lezer. Na dit verhaal zal je nooit meer met droge ogen kijken naar nieuws over vluchtelingen die in overvolle bootjes voor de kust van Italië dobberen.