boekrecensie van Exit van Michiel Stroink

4
Michiel Stroink
Meulenhoff
€ 18,99
248
15+

Er zijn weinig schrijvers zo behendig met woorden als Michiel Stroink. In zijn nieuwe roman Exit sleurt hij je mee op een duizelingwekkende roadtrip van Amsterdam naar Hannover om je vervolgens in totale verwarring achter te laten.

Exit gaat over Abel, die klaar is met de ruzies met zijn manische vriendin. Hij loopt weg van huis, gooit zijn telefoon in de gracht, koopt een treinkaartje naar Duitsland en neemt een nieuwe identiteit aan. Voortaan stelt hij zichzelf voor als Daniël, de schrijver van de succesvolle roman Bramendag. Onderweg naar Hannover ontmoet hij mooie meisjes, nieuwe vrienden en verliest hij zichzelf in drank en drugs. Op verloren momenten schrijft hij verhalen over zijn vader en grootvader.

Hotelkamer
Michiel Stroink is een satiricus, hij schrijft virtuoos en is onweerstaanbaar grappig. Hij kan net zo levendig vertellen over een bejaardentehuis als over een kopje Starbuckskoffie en tovert je steeds nieuwe decors voor. Abel/Daniël raakt tijdens zijn reis de draad volkomen kwijt en jij als lezer ook. Na 165 bladzijden vraag je je verwonderd af hoe je toch in die hotelkamer terecht bent gekomen, waar het verhaal ook alweer is begonnen en naartoe gaat.

Familielijn
En dan moet je ook die familieverhalen er nog in zien te passen. Abel/Daniël schrijft over de lotgevallen van drie generaties mannen, die hunkeren naar aandacht van hun vader, maar totaal niet worden gezien. Onhandig en verslavingsgevoelig als ze zijn, stumperen ze hun weg naar de afgrond. De een raakt gokverslaafd, de ander valt door de mand vanwege belastingfraude. Abel is sociaal vaardiger dan zijn vader maar lijkt de familielijn voort te zetten. Hij verliest zichzelf in het verstrooiende uitgaansleven en begrijpt niks van de dubbelganger die hem lijkt te achtervolgen.

Rookgordijn
Wie die geheimzinnige man is die sprekend op hem lijkt, wordt ook niet helemaal duidelijk. Het lijkt een ingebeeld alter ego, maar echt zeker weet je het niet. En wat is precies de verhouding van schrijver Daniël tot Abel? Aan het slot vallen dingen samen, maar het trekt ook een rookgordijn op. Het is net als met Tilt, waarmee Stroink vorig jaar de Dioraphte Publieksprijs won. Je denkt: wat kan die man schrijven! Maar na de laatste bladzijde blijf je samen met Abel/Daniël in totale verwarring achter.