Haaieneiland van Rob Ruggenberg
Rob Ruggenberg
Querido
€ 15,99
288
12+

Een koraaleiland in de Stille Zuidzee met een groen binnenmeer waarin het wemelt van de haaienvinnen. Dat is Takapoto. Rob Ruggenberg las erover in een scheepsjournaal uit 1722 en wist: hier móet ik een boek over schrijven. Haaieneiland werd een spannende historische roman over scheepsjongen Roemer, die strandt op het eiland en te maken krijgt met vrouwelijke krijgers en kannibalen.

‘Het was nooit stil op het kleine koraaleiland, want ook ’s nachts beukten de golven op de rode riffen en blies de oceaanwind ruiselliedjes door de hoge kokospalmen.’ Zo opent Haaieneiland. Een paradijsje, dus. Maar niet voor lang. De serene stilte wordt bruut verstoord door getooide krijgers van het nabijgelegen eiland Ana’a. Ze springen het strand op, doden alle mannen en eten hen op. Het is een gruwelijke slachting, die om de paar jaar plaatsvindt. Nu’i, een van de eilandmeisjes, blijft bibberend achter.

Diepe liefde
Twee jaar later loopt er een schip met Hollands ontdekkingsreizigers stuk op het rif. Een tweede schip uit hetzelfde konvooi, schiet te hulp en legt aan bij het atol. Aan boord heerst scheurbuik, de bemanning is er belabberd aan toe. Vier mannen besluiten te deserteren en achter te blijven op het eiland. De Zeeuwse jongen Roemer sluit zich bij hen aan. Op het eiland ontmoet hij Nu’i. Als zij wordt achtervolgd door wellustige zeevaarders, helpt hij haar ontsnappen. Je snapt het al: dat wordt diepe liefde.

Tatoeage
Haaieneiland is een historisch verhaal vol actie, spanning en kleurrijke scènes. Je maakt mee hoe Roemer zich met schelpen en inktvisinkt traditioneel laat tatoeëren. Je ziet de kwartiermeester in de weer met zwarte parels die hij door de eilandvrouwen laat opduiken en stiekem verstopt in zijn hut. Je dobbert in een wankele kano over zee en bent getuige van een orkaan die als een dolle over het eiland raast.

Puzzel
De romans van Rob Ruggenberg zijn altijd goed gedocumenteerd, maar in Haaieneiland komt alles wel heel mooi samen. De schrijver spitte in de scheepsjournaals van ontdekkingsreizigers, die op zoek waren naar het ‘Zuidland’ (Australië). Ook dook hij in de geschiedenis van de Polynesische eilanden. Haaieneiland is zo knap uit al die historische feiten ineen gepuzzeld, dat je er helemaal in wordt meegezogen en haast gelooft: zo zou het echt gebeurd kunnen zijn.