Edward van de Vendel & Roy Looman
Uitgever:
Querido
€ 14,99
Pag./leeftijd:
216/13+

Het zal je maar gebeuren. Je bent vijftien, staat voor de spiegel, ziet een bobbel zitten en denkt: misschien even langs de dokter gaan. En dan blijkt het lymfeklierkanker. Roy Looman vertelde aan Edward van de Vendel over zijn persoonlijke oorlog tegen de ziekte. Het Kankerkampioenschap voor Junioren is een verhaal over ziek zijn dat toch barst van energie.

De eerste bladzijde begint heel direct: ‘Dit is het ziekste spelletje dat ik ooit heb gespeeld, maar ik kan ongelooflijk slecht tegen mijn verlies, dus ik ga niet dood.’ Dat zegt Roy, die in dit verhaal Max heet. ‘Ik vertel het hele verhaal (…) Er komt bloed in voor en het gaat flink stinken. Maar er is ook vriendschap en liefde en zo. O, en als je volhoudt beloof ik je dit: aan het eind ga ik naakt.’ Zo word je gelijk bij je kladden gegrepen en meegesleurd in een tweehonderd bladzijden durende achtbaan van emoties en chemokuren, die Max overvalt als hij plotseling uit zijn gewone leven wordt weggerukt.

Kankeratleetje
Het is een lastig onderwerp, kanker. Maar Edward van de Vendel kan er goed mee overweg. Hij verzint grappige uitspraken, zoals: ‘Ik lag als een hondje aan de chemolijn.’ Of: ‘Ik was klaar voor een verse gifaanval’. Hij vat eentonige passages slim samen en beschrijft heel treffend de gevoelens waar Max mee worstelt en hoe zijn vriendschappen en relaties veranderen. ‘Kanker heb je nooit alleen’, leest Max in een ziekenhuisfolder, en hij realiseert zich hoe waar dat is. Zijn ziekte treft ook zijn moeder (die hij anders nooit ziet huilen), zijn vader (die altijd zwijgt), zijn voetbalvrienden (die hem opbeuren met gesigneerde ballen en porno dvd’s). Maar ook zijn klasgenoten (die nogal lauw reageren) en zelfs de mensen die net doen alsof ze van niets weten (een illusie, want ‘kankeratleetje’ registreert alles).

Geneeskunde
Het Kankerkampioenschap voor Junioren heeft alles wat een waargebeurd verhaal als dit moet hebben: een behendige verteller en een eerlijke en sprankelende hoofdpersoon, die bereid is om zijn verhaal te delen. Heel fijn: het loopt goed af. Max doorstaat de behandelingen en geneest. Na afloop krijgt hij nog een flinke psychische opdonder, maar nu is hij ambassadeur van KiKa en studeert hij geneeskunde om later oncoloog te worden. Die hoopvolle afloop is een cadeautje en maakt dat je dit buitengewoon leesbare boek ook nog eens met een goed gevoel dichtslaat. Het Kankerkampioenschap voor Junioren geeft hoop, inspireert tot knokken en maakt verschil. Het laat je voelen wat je als tiener met deze rotziekte doormaakt.