boeken, recensie, leeslijst
€ 15,95
Pagina's:
322
Leeftijd:
11+

Piepende banden, ronkende heli’s en een race tegen de klok. Liquidator van Andy Mulligan leest als een actiefilm, maar bevat net als zijn verfilmde boek Trash een flinke dosis maatschappijkritiek.

Leela, Vickey, Ben, Polly, Molly en Edgar zitten samen in de klas en lopen een paar dagen een maatschappelijke stage. De een boft met een baantje op de meldkamer van de alarmcentrale, de ander heeft pech en moet sandwiches smeren. Als een van hen een schandaal op het spoor komt rond Liquidator, een populair energiedrankje waar veel voor wordt geadverteerd, gebruiken ze hun stageplekken om elkaar te helpen. Samen binden ze de strijd aan tegen een multinational die een schandalige affaire in de doofpot probeert te stoppen. Terwijl ze worden achtervolgd door bedrijfsspionnen, smeden ze een plan om een Keniase jongen van de dood te redden en de wereld wakker te schudden.

Afrika huilt!
Liquidator is geschreven volgens dezelfde formule als Trash. De hoofdrolspelers wisselen elkaar als verteller af. Daardoor krijgt het verhaal een enorme vaart en kom je op veel verschillende plekken terecht. Van een smoezelig redactiekantoor tot het huis van wereldster Snowy (die op het punt staat een benefietconcert te geven met de ironische naam: Afrika huilt!). Het is een groots opgezet verhaal, waarin de puzzelstukjes wel erg mooi in elkaar vallen en er iets te vaak wordt geknokt. De geheime bedrijfsagenten van Liquidator in hun zilveren auto’s duiken om de haverklap op en schieten, slaan en intimideren erop los.

Macht en geld
Andy Mulligan wil je met Liquidator aan het denken zetten over wereldproblemen, maar vooral niet te diep. ‘De waarheid is cru’ zegt een van de hoofdpersonen en dat is in het ultrakort de boodschap die de schrijver uitdraagt. Er is te veel in de wereld dat niet deugt: de rijken zijn te rijk, de armen te arm en dat systeem wordt in stand gehouden door de macht van het geld. Afrikaanse en Filipijnse kinderen zijn de dupe maar pasklare oplossingen zijn er niet. Mulligan neemt in zijn boeken ook de wereldverbeteraars op de hak en geeft de macht aan de jongeren. Alleen zij zijn slim, doortastend en idealistisch genoeg om de problemen aan te pakken.