Door:
Gideon Samson & Julius 't Hart
Uitgeverij:
Querido
14+
€14,99

Julius is zeventien als hij voor een tussenjaar naar Sri Lanka vliegt om les te gaan geven aan aan gehandicapte kinderen. Hij weet amper wat het woord tsunami betekent, toch belandt hij er middenin, op Tweede Kerstdag 2004. Tien jaar na de ramp vertelt schrijver Gideon Samson zijn verhaal in het nieuwe deel van de Slash-reeks: Overspoeld

Overspoeld speelt in Amsterdam tijdens de finale van het WK in Zuid-Afrika. Pieter vlucht weg van een feestje om in alle rust naar Nederland-Spanje te kunnen kijken. Het is ruim 5,5 jaar geleden dat hij getuige was van de torenhoge vloedgolf, die de zuidelijke kustlijn van Azië overspoelde. ‘Sinds de dag dat de wereld om mij heen kopje-onder ging en ik zelf op de een of andere manier mijn hoofd boven water hield, ben ik er klaar mee. Geen mensenmassa’s meer voor mij. Geen grote emoties.’ Zijn herinneringen aan de tsunami, en vooral aan de mensen met wie hij die ramp meemaakte, zitten opgeborgen in een doosje in zijn hoofd. Pieter kiest voor wegstoppen. Tot hij die avond voor de tv wordt opgeschrikt door een melding op Facebook.

Omverwerpend slot
Natuurlijk moet het deksel van het tsunami-doosje eraf maar Gideon Samson bouwt zijn verhaal zorgvuldig op. Hij heeft een alles omverwerpend slot om naar toe te werken, en laat je daar bladzijde voor bladzijde nieuwsgieriger naar worden. En wat kan hij schrijven. De studentenhumor, de smerige schimmelkoelkast, de cultuurshock van Pieter die als groentje in de tropen belandt, de hevige verliefdheid die hem overvalt op de dag voor de ramp. Alles is even (on)smakelijk en meeslepend. Die voetbalfinale is de rode draad van het verhaal en een mooie vondst, maar daar laat Samson het niet bij. Hij laat je dit verhaal echt beleven, zuigt en trekt als de zee, en smijt je aan het slot op het droge.

Echt gebeurd?
Overspoeld is een coming-of-age roman tegen de achtergrond van een catastrofe. Wat wel een beetje wringt is de vraag: is dit echt gebeurd? Omdat de Slash-reeks gebaseerd is op waargebeurde levensverhalen van jonge mensen, word je daar toch nieuwsgierig naar. In de nabeschouwing kapt Samson die vraag gelijk af. ‘Soms is de waarheid te mooi voor een boek, en soms is een boek te mooi voor de waarheid.’ Daar moet je het mee doen. Hoe dan ook, Overspoeld is levensecht, en hoe groot die schep fictie ook is, het is het beste boek van Gideon Samson tot nu toe.

+ meeslepend en levensecht, supermooie vorm
- in hoeverre het liefdesverhaal feit of fictie is, kom je niet te weten