Van Gogh, boek, recensie

Schrijvers
Nienke Denenkamp & René van Blerk
Rubinstein/Van Gogh Museum
€ 24,95
182 pagina's
12+

Tijdens zijn leven verkocht hij maar één schilderij, maar na zijn dood werd hij onsterfelijk beroemd: de Nederlandse schilder Vincent van Gogh. Iedereen weet hoe zijn levensverhaal eindigde: in het gekkenhuis. Maar in De Grote Van Gogh Atlas lees je hoeveel treinreizen, zwerftochten en geploeter daaraan zijn voorafgegaan.

Van Gogh leefde in een bijzondere tijd, waarin het spoornet in Europa razendsnel groeide. De trein nam alle brieven en tekeningen mee die Vincent tijdens zijn zwerftochten maakte. Die gingen meestal naar zijn geliefde broer Theo. Omdat die alles zo netjes heeft bewaard, is er nu zo veel over zijn leven bekend. Van Gogh was nogal ongedurig en in De Grote Van Gogh Atlas lees je over de plaatsen waar hij in 37 jaar tijd heeft gewoond. Dat zijn er behoorlijk veel.

Boeiende biografie
Het begint nogal droog in Zundert, met een beschrijving van de pastorie waar hij in 1853 werd geboren, maar al snel verandert het verhaal in een boeiende biografie en kom je helemaal in het ritme van Vincents rusteloze reizen. Hij ging naar kostschool in Zevenbergen, verkocht prenten in Den Haag en Londen, dat flink in opkomst was als wereldstad. Hij woonde in de Parijse wijk Montmartre, verhuisde naar Amsterdam en Brussel, zwierf langs de plaggenhutten in Drenthe en werd tenslotte verliefd op Zuid-Frankrijk, waar hij droomde van een groot kunstenaarshuis. Intussen ontwikkelde hij zich van lastige scholier tot prentverkoper, van godsdienstfanaat tot kerkverlater, beleefde hij tegenslag na tegenslag en werd hij uiteindelijk zwerver en schilder.

Werkelijkheid
Het beeldmateriaal in deze atlas is heel mooi. Het boek is geïllustreerd met oude foto’s, tekeningen, prachtige kaarten, Japanse prenten, schetsjes en familiekiekjes die leuk zijn om te bekijken. Je kunt goed zien dat Vincent naar de werkelijkheid schilderde, en hoe hij er in een van zijn eerste Haagse stadsgezicht zomaar een sierlijke lantaarnpaal bij smokkelde. Dat de omgeving zijn humeur én de sfeer en kleur op zijn schilderijen beïnvloedde. En dat het best lang duurde voor hij zijn befaamde streepjestechniek ontwikkelde. De Grote Van Gogh Atlas is een erg mooi vormgegeven boek, dat door de korte tekstjes fijn leest en je toch weet te raken.