boeken, recensie
Virginia Macgregor
Boekerij
€ 19,99
Pagina´s
334
14+

Milo Moon heeft een ernstige oogaandoening waardoor hij de wereld door een tunneltje ziet. Hij kan focussen op haarscherpe details die anderen missen, maar mist het overzicht. Dat leidt tot flinke misverstanden en een hilarisch avontuur, met bejaarden in de hoofdrol.

Vlak voordat Milo’s vader met zijn nieuwe vriendin naar Abu Dhabi vertrekt, stopt hij Milo een varkentje in de handen. Het is een lief bedoeld, maar volstrekt ontoereikend gebaar. Door zijn vaders vertrek staat Milo’s wereld compleet op z’n kop. Zijn moeder Sandy verslonst en kan de hypotheek niet meer betalen. Zijn overgrootmoeder Lou, die hij oma noemt en van wie hij zielsveel houdt, veroorzaakt brand in de keuken en moet naar een verzorgingstehuis. En prompt wordt haar kamer verhuurd aan Al, een schimmige oom uit Schotland, die op een Harley rijdt en vieze plaatjes in zijn kamer verstopt.

Undercover
Samen met varkentje Hamlet probeert Milo zijn eigen plan te trekken. Hij moet en zal zijn oma uit Huize Vergeet Mij Niet wegkrijgen. Dat wordt lastig want directrice Thornhill is een duivelse dame. Zodra het bezoek de hielen licht, worden de bewoners overgeleverd aan kou, mishandelingen en een menu van kleffe aardappels. Milo ontdekt dat zijn oma wordt stilgehouden met slaapmiddelen maar niemand wil naar hem luisteren. Met zijn nieuwe vriend Tripi, de Syrische kok uit het tehuis, besluit hij undercover te gaan om de misstanden aan het licht te brengen.

Slapstick
Het idee van een jonge hoofdpersoon met een beperkt gezichtsveld, die opmerkt wat anderen niet zien, is mooi gevonden. Jammer dat de uitwerking zo onevenwichtig is. Virgina Macgregor voert nogal veel personages op, komt voortdurend met onverwachte wendingen en zet haar verhaal zo zwaar aan dat het soms slapstick wordt. Wat Milo zag is een bij vlagen vermakelijk en interessant verhaal, maar heeft van alles teveel.