Auteur
Myrthe van der Meer
The House of Books
€ 19,99/ € 4,99 (e-book)
352
16+

In Up, de tweede ‘psychiatrische’ roman van Myrthe van der Meer, denkt Emma te zijn genezen van haar zware depressie. Helaas: ze krijgt een nieuwe ‘paazvakantie’ en wordt opnieuw opgenomen op de psychiatrische afdeling.

Emma ziet het haarscherp tijdens haar laatste bezoekje aan de apotheek en de psychiater. Er komt een hondje binnen, de muren flakkeren en het licht schijnt ongewoon fel. Haar hersens draaien overuren in het zoeken naar verklaringen. Ze bruist van de plannen en de energie, maar dan flapt ze er tegen de vervangende psychiater uit dat ze van plan is om thuis al haar opgespaarde pillen met de ochtendyoghurt naar binnen te lepelen. Niet omdat ze dood wil maar gewoon, dan is het maar vast gebeurd. Dan kan ze daarna verder met haar nieuwe boek.

Manisch
Het ongelukkige voorval leidt opnieuw tot een opname op de psychiatrische afdeling. Emma’s nieuwe diagnose: ze is manisch-depressief en lijdt aan wanen. Net als in PAAZ duurt het lang voordat ze zelf scherp krijgt wat er met haar aan de hand is. Er zit ook nu weer veel humor in het boek. En vooral veel citaten van de Duitse filosoof Schopenhauer, zoals de toepasselijke T-shirttekst: ‘Het ergste moet nog komen.’ Toch is het boek minder goed dan zijn voorganger, vooral omdat het warriger is geschreven. Dat maakt het natuurlijk wel authentiek. Wat feit is en wat fictie wordt niet benoemd, maar het autobiografische gehalte van Myrthe van der Meers boeken is hoog, zo vertelt ze regelmatig in interviews. Ze heeft het allemaal zelf meegemaakt en dat voel je als lezer. Up is geen mooischrijverij, maar een beklemmend ervaringsdocument.