4
Auteur:
Dave Eggers
Uitgeverij:
Lebowski
€19,95 (e-book €8,63)

Hoe komen mensen ertoe om geweld te gebruiken? De Deens-Palestijnse rapdichter Yahya Hassan en de Amerikaanse auteur Dave Eggers schreven er allebei een boek over. De één een bundel met heftige autobiografische gedichten, de ander een verhaal dat helemaal bestaat uit dialogen. Uit beide blijkt: geweld houdt zichzelf in stand.

Yahya Hassans jeugd was een aaneenschakeling van ellende. Al gelijk op de eerste pagina van zijn dichtbundel valt hij met de deur in huis. ‘VIJF KINDEREN OP EEN RIJ EN EEN VADER MET EEN KNUPPEL’ schrijft hij over zijn Deense jeugd in het appartement dat hij een paar bladzijden later in de fik steekt. En zo gaat het bladzijde na bladzijde van kwaad tot erger. Vader slaat erop los, moeder doet alsof ze het niet ziet, broertje plast in bed, Yahya pleegt zijn eerste inbraak, raakt aan de drugs, wordt uit huis geplaatst, loopt weg. En dat een heleboel keer opnieuw. Het is een monotone opsomming van ellende, die indruk maakt als je de YouTube-filmpjes bekijkt waarin Hassan ze zelf voordraagt. Zijn stem is bezwerend, de vlammen schieten uit zijn ogen.

Aanklacht
Volgens de schrijver zijn de gedichten een aanklacht tegen zijn ouders en de schijnheiligheid van hun generatie.

‘jou jij wil hebben een mes op zak
jou jij wil naar mensen toegaan
en vragen of zij hebben probleem’

Dat schrijft hij in zijn laatste ‘megagedicht’ over een verloren generatie ‘kutbuitenlandertjes’ die nu de steden onveilig maakt, en daar de dupe van is. Het riep de woede op van moslims en een Deense politicus. Hassan werd, nadat zijn gedichten in Denemarken waren verschenen, bedreigd en aangeklaagd en moest beveiligd worden. Opmerkelijk, want Gedichten gaat vooral over sociale problemen en nauwelijks over het geloof.

Gedichten
Cijfer: 7,5
Yahya Hassan. De Bezige Bij, 166 blz, € 15,- (e-book, €9,99) (15+)

Astronaut
Ook Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig? van Dave Eggers heeft een ontspoorde hoofdpersoon. Thomas bevindt zich op een afgelegen legerbasis en voert gesprekken met vijf mensen, onder wie een astronaut, een politicus en zijn eigen moeder. Hij heeft ze ontvoerd en vastgeketend, elk in hun eigen ruimte. Terwijl hij van barak naar barak hopt, ontvouwt zich uit die dialogen een bizar en bij vlagen hilarisch verhaal.

In de war
Dave Eggers houdt zich in zijn boeken graag bezig met maatschappelijke thema’s. In Uw vaderen schrijft hij over de oneerlijke verdeling van arm en rijk in zijn land en het machtsmisbruik van politie. Al is Thomas’ verhaal fictief, het is even tragisch als dat van Hassan: ook hij heeft een beroerde jeugd achter de rug en hij is boos en beschadigd door buitensporig geweld. De wereld laat hem in de steek en dat brengt hem tot deze wanhopige ontvoering. Ondanks alles is Thomas eigenlijk best een sympathieke jongen. Hij is gewoon heel erg in de war.