Leopold
€14,99
Aantal blz:
170
Leeftijd:
14+

Nog één keer steekt Rindert Kromhout de loftrompet op Charleston House. Dat kleurrijke Engelse landhuis vol excentrieke, beroemde schrijvers en kunstenaars. Vertel me wie wij waren is een lappendeken van verhalen en een waardig slot van zijn trilogie.

Quentin, de ‘schrijver’ van Soldaten huilen niet is inmiddels aardig op leeftijd. Voor de laatste keer betreedt hij Charleston House: het landhuis waar hij opgroeide. Het eens zo glorierijke pand is zwaar in verval geraakt. Het hek hangt uit het lood, zijn schoenen zuigen zich vast in de zompige bodem. Vandaag zal hij Duncan, de levensgezel van zijn moeder Vanessa Bell, bijstaan bij zijn aanstaande verhuizing. Het wordt een dag waarin alle verhalen loskomen die nog niet verteld waren, en die eindigt met veel wijn met zijn zus Angelica in de keuken.

Meer vaart
Rindert Kromhout is weer goed op dreef in dit boek, dat meer vaart heeft dan deel twee: April is de wreedste maand. Hij laat Quentin vertellen hoe zijn oom en tante, de legendarische Leonard en Virginia Woolf, zielsgelukkig waren met de aankoop van hun eerste drukpers. Hoe Grace, de kokkin van Charleston House, geheimen krijgt toegefluisterd in de keuken. Hoe het kwam dat Angelica terecht kwam in de armen van David Garnett - uitgerekend de ex-minnaar van haar eigen vader. En vooral: hoe het leven van deze opmerkelijke mensen draaide om kunst, verbeelding en hoe ze hun eigen wereld schiepen die ophield bij het tuinhek.

Raamwerk
De vier verhalen passen mooi in het raamwerk van het boek, dat vooruitloopt op de naderende dood van Duncan. Vertel me wie wij waren is even prachtig als Soldaten huilen niet en als je het dichtslaat moet je gewoon even googelen op foto’s. Het is moeilijk afscheid nemen van al die fascinerende personages, die echt hebben bestaan.